2010-01-31

Dan Park använder lärarhögskolans bibliotek



Malmös berömde gatukonstnär Dan Park ska i rättegång för hets mot folkgrupp. Utanför judiska församlingen i Stockholm hade han satt upp burkar med texten Zyklon B. Originalen tillverkades under andra världskriget av världens då största kemiföretag IG Farben på beställning av Nazityskland. Företaget delades efter kriget upp i tre olika storföretag, varav BASF var ett. I de nya företagsledningarna tilläts dömda krigsförbrytare som straffats i Nurnberg fortsätta verka.
De flesta av Dan Parks verk gör satir av judar, homosexuella, muslimer och andra utsatta grupper.


23 januari 2010 släppte dokumentärfilmaren Linus Ernstad andra teasern ur filmen om Dan Park. I filmen ses hur Dan Park klistrar ihop sina alster. 2 minuter och 58 sekunder in i trailern syns att han kopierar alsterna på lärarhögskolans bibliotek i Malmö. I kopieringsrummet i Orkanen på översta våningen som vetter österut:




Se trailer nummer två till filmen Provokatören om Dan Park:


Sydsvenskan stäms för grovt förtal



Islamiseringstidningen Sydsvenskan har grovt kränkt integriteten på en helt oskyldig person:


"MALMÖ. Mordet på utrikesminister Anna Lindh bildar bakgrund till en rättegång i Malmö tingsrätt på onsdag.

En man som misstänktes för dådet har stämt Sydsvenskan för grovt förtal.

Mannen, numera 41 år och skriven på en ort i Småland, gick i medierna under benämningen "35-åringen" när han kort efter mordet 2003 häktades som misstänkt. Men mindre än två veckor senare greps i stället den verklige mördaren, Mijailo Mijailovic och "35-åringen" kunde avföras från utredningen."

"Genom sina advokater Gunnar Falk och Martin Särman hävdar mannen att Sydsvenskans publiceringar varit "synnerligen integritetskränkande" och pekat ut honom som "brottslig och klandervärd".

Under den två dagar långa rättegången, som genomförs som ett tryckfrihetsmål med tre domare och en jury, ska "35-åringen" själv berätta hur han upplevt skriverierna."


Källa, Skånska Dagbladet söndag 31 januari 2010:



TT 31/1 2010:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sydsvenskan-till-svars-i-domstol-1.1036618


Hedersbrott prövas inte av HD



En man straffades för misshandel av dottern, men friades för våldtäkt av barn. Han vill överklaga misshandelsdomen till Högsta Domstolen, ty han anser att sociala faktorer ska beaktas. Därför vill han frias helt:


"Högsta domstolen kommer inte att pröva domen mot en pappa som kontrollerat om hans 9-åriga dotter var oskuld genom att föra upp fingrar i hennes slida."


Källa, Sveriges Radio Göteborg fredag 29 januari 2010:


Islamologi eller judaistik för Sydsvenskan?



Sydsvenskan fortsätter sin islamisering av tidningen. Allt oftare hämtar de artiklar som är skrivna några dagar innan från http://www.islamologi.se/.
Den bloggen skrivs av forskare i islamologi. Men aldrig syns någon tidningsartikel som är skriven av forskare i judaistik. Varför passar inte judaistik in på Sydsvenskans mål eller läsekrets? Har Sydsvenskan månne samma agenda som Ilmar Reepalu?


Ledare varnar för shariaavhandling



Tidningsledaren varnar för den islamisering och avdemokratisering, som kan bli följden av Mosa Sayeds avhandling om sharialagar i Sverige:



"Opponenten ansåg att de förändringar som tycks ligga i förlängningen av Sayeds resonemang är sådana att de knappast kan genomföras utan grundlagsändring. Obestridligt är att Sayed vill föra in människors upplevda kulturtillhörighet som en ny parameter vid bedömningen av tänkbara tolkningssvårigheter inom ramen för gällande internationell privaträtt."


"Ännu en yttersta konsekvens är givetvis att man inför separata rättssystem för olika grupper eller låter en persons bakgrund avgöra hur ett brott bedöms i domstol - från kommuniststaterna känner vi igen tanken att "klassbakgrunden" skulle avgöra hur ett brott bedömdes."


Källa, Uppsala Nya Tidning söndag 31 januari 2010:


2010-01-30

Reepalus dialogforum verkningslöst



"Kommunalrådet Ilmar Reepalu (S) vill stoppa konflikter med ett dialogforum."

"Han säger att ingen skola eller lärare har slagit larm till honom tidigare."

"De som bjuds in till ett första dialogmöte får själva diskutera formerna för samtalen och hur fördomar och trakasserier kan motverkas. Det är inte klart vilka det blir."


Källa, gratistidningen Sydsvenskan sidan C 5 lördag 30 januari 2010:




http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=201193



Islamiseringstidningen Sydsvenskan låter idag Malmös varböld Ilmar Reepalu lägga skulden för sin antisemitism på konkurrenttidningen Skånska Dagbladet:


"Skånska Dagbladet har visat prov på oärlig journalistik. Jag hade ett längre samtal med journalisten, där han spelade in en del. Samtalet vilade på en överenskommelse om att jag skulle få godkänna citaten. Dessa känsliga och svåra frågor kan så lätt missförstås.

Men journalisten valde att publicera en annan text än den jag godkänt och ville inte visa mig de artiklar som tidningens läsare nu upplever att jag kommenterar.

Jag anser att det är en medveten provokation när man tar fram en artikel på det här sättet och dessutom publicerar den på Förintelsens minnesdag. Nu väller det in vidriga angrepp på muslimer via tidningens hemsida, situationen polariseras, stämningar piskas upp, politiska personkampanjer skymmer den angelägna sakfrågan."

"ILMAR REEPALU"


Källa, gratistidningen Sydsvenskan sidan A5 lördag 30 januari 2010:





Reepalu vill att frivilliga ungdomar ska mötas. Det innebär att de riktiga antisemiterna bland muslimska elever och ungdomar uteblir. Därmed blir Reepalus dialogforum verkningslöst. Reepalu skyller på Malmös skolor och Malmös lärare som inte slagit larm. Det är lögn.


Malmös tidningar har för flera år sedan gjort artiklar där Malmös lärare berättar hur de av rädsla för muslimska elever drar sig för att undervisa om förintelsen. Malmös kommunala skolor i muslimtäta områden bjuder aldrig in någon judisk överlevare från koncentrationsläger, för att det skulle provocera muslimska elever. Även det har framgått av dagspressen för flera år sedan.


Ingen av landets muslimska friskolor skulle komma på tanken att bjuda in en överlevare från förintelsen, av falsk omsorg om eleverna.


När Bejzat Becirov som VD för Islamic Center samverkar med synagogan i allehanda sammanhang, så ser han mellan fingrarna på den antisemitism som härbärgerar bland eleverna på den muslimska friskolan Ögårdsskolan som moskén själv driver. De klassrummen besöks inte av någon judisk rabbin eller överlevare från förintelsen.


Om Reepalu menar allvar tar han sitt ansvar och tvingar Malmös muslimtäta skolor att ha föreläsningar med judar från förintelsen eller synagoga alternativt judiska församlingen. Då når man antisemiterna som finns bland vissa muslimska elever.


Malmös skolkommunalråd Agneta Eriksson (s) är ansvarig för denna acceptans där Malmös lärare i dagsläget inte fullföljer läroplanen utan underkastar sig islam. Så sker för att socialdemokraterna ska bibehålla muslimer som väljare. Det är Reepalus uppgift att ta sin partikollega i örat!
I
I
Ilmar Reepalu ska se till att muslimtäta högstadieskolor som Rosengårdsskolan och Kroksbäcksskolan bjuder in judiska föreläsare. Allt annat är verkningslöst. Det är bättre att konflikten sker när muslimska elever protesterar mot detta i klassrummet, än att samma antisemitiska muslimska elever misshandlar oskyldiga judiska elever på Malmös gator.
I
I
Högst ansvarig för massimport av antisemiter till Malmö är Reepalu själv. Varför är han då förvånad över att antisemitismen ökar? Sanningen är att så länge massinvandringen av muslimer fortsätter till Malmö, så kan Reepalu sitta kvar med deras röster.
I
I
Turning Torso byggdes för att motverka massinvandringen och locka arbetande svenskar med höga inkomster till staden. Men svenskar flyr i ökande utsträckning Malmö och byts ut mot muslimer. Om 30 år har muslimerna omvandlat Turning Torso till en minaret. Det är inget Ilmar Reepalu har något emot.

SÄPO och FBI stoppade SAAB-affär



Medvetet försökte Spyker Cars att med grovt kriminella ryssar ta över SAAB. Därför stoppade SÄPO och FBI den första affären. Tyder inte det på att ryska maffian har en hållhake på Spyker Cars holländske huvudägare som ständigt är i penningbrist?


"En källa nära regeringen uppger för DI att Riksgälden gav ett privat undersökningsföretag och Säpo i uppgift att hårdgranska de ryska intressena, vilket resulterade i en rapport som presenterades för FBI. Rapporten innehöll bland annat starka kopplingar mellan Antonovgruppen, huvudägare till Spyker Cars, och penningtvätt samt organiserad brottslighet."


Källa, TT fredag 29 januari 2010:



2010-01-29

Sveriges första brandvärd i slöja



"– Information kan rädda liv, säger Hilin Sabah och Shatila Salami. De är två av Malmös och Sveriges – första brand- och säkerhetsvärdar.

Det finns få brandmän med invandrarbakgrund inom Räddningstjänst Syd. Därför drogs utbildningsprojektet Integrerad räddningstjänst igång förra året.

Hilins och Shatilas uppgift är att bygga broar mellan räddningstjänsten och invånarna i områden med många invandrare."

"Många tjejer bli förvånade när de ser Shatila. – Kan man ha sjal i räddningstjänsten? Vad kul! Det trodde jag aldrig!

Skollunch i Kroksbäck

Vårt Malmö träffar Shatila i matsalen på Kroksbäcksskolan, mitt i ett intensivt samtal med lågstadieeleverna Albertino, David och Mohamed.

Medan Shatila berättar för grabbarna om släckning, brandvarnare och blåljus försvinner falukorv och potatismos nästan omärkligt från tallrikarna."

"Projektet Integrerad räddningstjänst har finansierats av ESF, EU:s sociala fond."


Källa, Vårt Malmö sidan 9, januari 2010:



Bild på Shatila Salami vid Räddningstjänst Syd:



"NÄRA MUCK Snart muckar Shatila, 23, från lumpen på F 17 i Kallinge. Hon är den första värnpliktige som fått rätt att bära sjal. ”Visst har det varit jobbigt, men jag kan inte klaga. Det är jag själv som valt det”, säger hon.":

Bild:


Artiklar om Shatila Salami:





Disputation om islamisk arvsrätt krävde väktarskydd


Väktarbeskydd behövdes när salen var fylld till bredden av intresserade. Islamologen Jan Hjärpe var biträdande handledare. Han säger att debatten om avhandlingen präglats av direkta felaktigheter:


"Mosa Sayed har själv i avhandlingen sagt att den ska ses som ett inlägg i den pågående debatten om det mångkulturella Sverige, men gjorde i inledningen av sin disputation tydligt klart att han inte föreslår några lagändringar, utan bara diskuterar olika möjliga tolkningar som kan göras inom de ramar som dagens lagar redan medger."


"I sin förlängning kan det få till följd att Islamisk arvsrätt, där bland annat en dotter får hälten så stort arv som en son, kan tillämpas. Det här kan endast bli aktuellt om den som efterlämnar sig ett arv inte är svensk medborgare eller har dubbelt medborgarskap, och frågan uppstår om vilket lands lagar som ska tillämpas."


Källa, Uppsala Nya Tidning fredag 29 januari 2010:


2010-01-28

Reepalus antisemitism debatterades i kommunfullmäktige



Torsdag eftermiddag 28 januari 2010 fick Malmös kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu försvara sig. Då debatterades antisemitism och främligsfientlighet i Malmös kommunfullmäktige. Debatten kan ses här:





Läs bakgrunden till Ilmar Reepalus antisemitiska uttalanden i följande artiklar:






Reepalu vill att Islamic Center tar avstånd från Hamas



"Kommunalrådet själv säger att Mona Sahlin måste prata med honom om vad som sades under intervjun innan hon tar något beslut.


– Det jag sa var att jag hade blivit glad om judiska församlingen tagit avstånd från Israels politik på samma sätt som många israeler gjort. Jag hade lika gärna sett att moskén i Malmö tog avstånd från Hamas raketskjutningar mot Israel, och att man visade sin avsky mot att vissa ungdomar med islamisk bakgrund trakasserar judar i Malmö, säger Ilmar Reepalu till Sydsvenskan."


Källa, Sydsvenskan sidan C6 torsdag 28 januari 2010:


2010-01-27

Hur är trenden för muslimska skolor?




Efter år 2005 steg antalet sökningar i Google kraftigt på "muslim schools". Framförallt i länder som Sydafrika, Pakistan och Storbritannien renderade sökningen många träffar. I engelska städer skrivs det mest om muslimska skolor i hela världen. Bland nyhetsreportagen är negativa artiklar om muslimska skolor kraftigt dominerande över positiva.



Se nedan resultatet i Google Trends på sökningen muslim schools:



Bilden överst anger trenden för muslim schools under de senaste sex åren.


Becirov kräver krafttag av polis mot antisemiter



Bejzat Becirov berättar i dagens Skånska Dagbladet att moskén blir utsatt för hot vare sig de samarbetar med kristna eller judar:

"Bränder, grisar som släpps in i moskén, hatbrev och skottlossning. Bejzat Becirov, Islamic Centers frontman, och hans medlemmar har stor erfarenhet av trakasserier."

"När jag fördömde attentaten mot USA fick jag brev med pulver i."

"Bejzat Becirov anser att det är hög tid för stadens politiker och polis att agera när judar tvingas flytta härifrån av rädsla för att bli utsatta."


Källa, Skånska Dagbladet onsdag 27 januari 2010:



Becirov menar säkert vad han säger. Men han är även rektor för Islamic Centers muslimska friskola Ögårdsskolan. Där är antisemitismen utbredd bland vissa elever, trots att de bara går i mellanstadiet. En av lärarna har dessutom uttalat antisemitiska åsikter med stort hat mot judar som läraren beskyller för blodbad.
I
I
I
Malmös socialdemokratiske kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu ligger nära antisemitism när han berättar vad Israel har gjort. Israel är en stat och kan inte göra något, utan aktören han egentligen menar är judarna i staten Israel:
I
I
"Reepalu: Israel har skapat en "varböld""
I
"Kan du bidra till att dämpa agget mot svenska judar som inte vill ta ställning i Israel-Palestina-konflikten?
I
– Konflikten kan människor ta ställning till. Det gör jag också. Det var totalt oproportionerligt våld från Israel under Gazakonflikten. Det är en varböld förstås."
I
Källa, Skånska Dagbladet onsdag 27 januari 2010:
I
I
Reepalu kommenterar mordförsöket mot Islamic Centers imam Mukhiddine Shirinov på nyårsaftonen 2009/2010 så här:
I
"– Det är självklart att barn med judiskt ursprung inte ska utsättas för trakasserier. Det är heller inte okej att imamen i en moské blir beskjuten."
I
Källa, Laholms Tidning och Norra Skåne onsdag 27 januari 2010:
I

2010-01-26

Bloggen Muslimska Friskolan i Newsmill



En artikel i Newsmill länkade 25/1 2010 till följande bloggpost hos Muslimska Friskolan:



Utdrag ur artikeln:


"Utöver det finns mängder med kopplingar mellan socialdemokraterna, deras underorganisationer och muslimska organisationer som aktivt verkar för ett parallellt muslimskt samhälle i Sverige - stora summor skattepengar har kanaliserats via t.ex. ABF och Broderskapsrörelsen.


Broderskapsrörelsen, en kristen grupp inom Socialdemokraterna, har haft ett nära och intimt samarbete med Sveriges Muslimska Råd som i sin tur följer tankarna i det Muslimska Brödraskapet som jobbar aktivt för att islamisera de länder de verkar i - demokratin ska användas för att islamisera samhället. Muhammed Aldebe har själv erkänt detta. Mehmet Kaplan, som är med i socialdemokraternas stödparti miljöpartiet, bjöd in representanter för FIOE som är Muslimska Brödraskapets frontorganisation i Europa. Listan kan göras lång, mer information kan hittas på t.ex. Muslimska Friskolan."


Källa, Newsmill måndag 25 januari 2010:


Gratisdatorer minskar kriminalitet på Rosengård


"Den rödgröna majoriteten i Malmö satsar 137 miljoner extra det här året. Pengarna ska bland annat gå till fler praktikplatser och så ska alla elever få möjlighet att låna hem en dator."

"Den rödgröna majoriteten satsar också 30 miljoner på att öka IT-användningen i skolan och därigenom tror man att betygen kommer att bli högre.

Skolpersonalen ska IT-utbildas och dessutom ska alla elever få tillgång till dator hemma - detta genom att låna en på skolan."


Källa, SVT Sydnytt måndag 25 januari 2010:



"- Undersökningar visar att IT främjar elevers studiemotivation och lärande, men att IT-användningen i skolan är för låg. Vi har all anledning att tro att den här satsningen höjer elevernas måluppfyllelse, säger Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande (S)."


Källa, TV4 Malmö tisdag 26 januari 2010:



Bloggen Muslimska Friskolan välkomnar förslaget av tre anledningar:

1. Många muslimska skolbarn i fattiga stadsdelar som Rosengård, Kroksbäck, Holma och Sofielund saknar egen dator. Kanske har familjen fem, sex eller sju barn. Det finns en dator i familjen som äldsta brodern i artonårsåldern använder. Yngre syskon har inget att göra hemma på kvällen. Då drar de runt med kompisar sysslolösa ute på stan. Ibland slutar det med rån eller skadegörelse. Med egen dator finns det anledning att stanna hemma. Där sker inga rån eller skadegörelse. En bärbar dator tar inte större plats än läxböckerna.


2. De muslimska skolbarnen lär sig via Internet läsa och skriva bättre svenska jämfört med slangen på rosengårdska som talas i gängen.


3. Muslimska tonåringar får ofta inte ha någon flickvän eller pojkvän innan de gifter sig. Därför kan tio tonårskillar driva runt i gäng och frustrerade begår vissa brott i stället för att umgås med en flickvän. Med egen dator kan de åtminstone chatta med motsatta könet utan att föräldrarna ser det.



Läs mer om nyheten i Sydsvenskans papperstidning sidan C4 tisdag 26 januari 2010. Där är nästan en helsida med intervjuer:


Anja Sonesson (m) :

"Förtroendekapitalet när det gäller vänsterkartellens skolsatsningar är minst sagt lågt." Någon gång borde även Ilmar Reepalu lära sig av sina misstag."


Ewa Bertz (fp) :

" - Pengarna är en direkt konsekvens av regeringens politik och Ilmar borde ringa regeringskansliet och tacka för att man nu kan göra insatser för att minska exempelvis ungdomsarbetslösheten."

"Jag tycker inte att det är rimligt att exempelvis grundskolorna måste spara samtidigt som 20 miljoner förs över till flummiga projekt, säger hon i ett pressmeddelande."


Pressmeddelande tisdag 26 januari 2010 från Pauli gymnasium, där många elever från Rosengård går:

2010-01-25

Tecknade pärlor för islamologistudenter


Varför är vissa teckningar om islam farligare än andra?



Islamologen Jonas Otterbeck erbjuder studenterna i islamologi tecknade pärlor att analysera:


"Den 1 februari, kl 16-18, på CTR, i sal 218 och 215 kommer vi att visa en tecknad film om Muhammads liv gjord av Richard Rich som bl.a. även regiserat Moses - prinsen av Egypten."


Källa, Islamologibloggen måndag 25 januari 2010:


Efter filmen blir det diskussion om den. Vet inte hur gamla studenterna på Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds universitet är, men de torde vara myndiga. Meningen sägs vara att ge en guide till Profeten Muhammeds liv.


Länk till filmen:


Promotional film poster for Muhammad: The Last Prophet:


Kan muslimer leva efter Koranen idag?


"Kan en person som följer Koranen leva sitt liv i ett liberalt samhälle? Ja svarar Ann Sofie Roald med sin bok ”Muslimer i nya samhällen”. På bilden moskén i Malmö.":



"Roald skriver att moderna Koranforskare till exempel kan mena att när det står i Koranen att en kvinnas vittnesmål ska räknas till hälften av en mans så kan det bero på bildning snarare än kön. Koranen skrevs under en tid då de flesta kvinnor var analfabeter. Att få upp helig skrift på demokratiska ben är som att försöka vinna på de där spelmaskinerna där man bankar ner mullvadar – man kan lyckas träffa, men andra dyker genast upp. Varför skulle analfabeten vara ett halvt vittne?"


Källa, Helsingborgs Dagblad måndag 25 januari 2010:


Humanist föreslår skolavslutningar i moské


En humanist har ilsknat till rejält över skolavslutningar i sin insändare:


"Besviken elev (insändare 20/1) tycker att 30 minuters påtvingad religion är okej. Men det är 30 minuter för mycket enligt lagen.

Är det okej att strunta ilagen när det handlar om religion? Då är det väl okej med hedersvåld också? Varför inte hålla avslutningarna i en moské i skolor med majoriteten muslimer? Undrar hur ni religiösa föräldrar ställer er till det."


Läs hela insändaren i Hallandsposten måndag 25 januari 2010:



Som svar till humanisten vill bloggen berätta att muslimska friskolor redan har sina skolavslutning i moskéer runt om i Sverige. Här en bild från den muslimska friskolan Ögårdsskolan i den stora moskén som tillhör Islamic Center i Malmö. Skolavslutning december 2009:



2010-01-24

Bara invandrare som elever och lärare i utanförskapsstadsdelar



Den sociala föreningen Verdandi klagar på att det inte blir någon framtid om det bara finns invandrare som elever och lärare i stadsdelarna med utanförskap:



"SCB har granskat 38 socialt utsatta stadsdelar runt om i Sverige, däribland Bergsjön i Göteborg, Fittja i Stockholm och Rosengård i Malmö.

I två av de tre stadsdelarna ökade antalet personer som varken studerar eller arbetar under 2008. Utanförskapet växte alltså. Bergsjön i Göteborg är värst drabbat.

"Trots alla löften från politikerna så ser medlemmarna i Verdandi inte ett slut på utanförskapet.

-Om du går in i en skola är det bara invandrare, både elever och lärare. Barnen som kommer hit efter skolan pratar jättedålig svenska fast de är tonåringar. Vad är framtiden för dem, undrar Pero Dag."


Källa, SVT Rapport söndag 24 januari 2010:


Årets valfilm med muslimska kvinnor i slöja, från SVT Play, ur Rapport 24/1 2010:


Hemsida för Verdandi:
http://www.verdandi.se/index.asp

Danmarks statsminister vill förbjuda burka i skolan



"Statsminister Lars Løkke Rasmussens (V) idé om at forbyde burkaer i skolen kan formentlig forsvares, så længe begrundelsen ikke er burkaens symbolværdi, men pædagogiske problemer med, at eleven ikke kan se lærerens ansigt. Dermed er det ikke uden videre givet, at et forbud mod burkaer på danske uddannelsesinstitutioner vil stride mod grundloven eller internationale konventioner om diskrimination."


Källa, Kristeligt Dagblad 21 januari 2010:



"Mens et bredt politisk flertal endnu en gang gik til angreb på burkaen og niqaben, advarer ekstern lektor ved Syddansk Universitet nu politikerne om, at de er i gang med at gøre ondt værre.

Regeringen arbejder i øjeblikket på stramninger, som skal begrænse den muslimske klædedragt, hvor kvinden er indhyllet fra top til tå."

"»Vis mig den mand, som går med burka eller niqab. Det her er et symbol på undertrykkelse af kvinden, og det strider fuldstændig mod det åbne samfund, vi er en del af. Én burka eller niqab i Danmark er én for meget«, siger Naser Khader."


Källa, Politiken lördag 23 januari 2010:


Burkans vandring genom dansk politik:


"De muslimske klædedragter er heller ikke velkomne i de danske folkeskoler og gymnasier, mener statsminister Lars Løkke Rasmussen (V).
Derfor afventer han nu, at et embedsmandsudvalg skal blive færdig med det arbejde, der skal klarlægge, hvordan man undgår elever, lærere og andre offentlig ansatte i at gå i burka eller niqab."
I
Källa, Politiken 19 januari 2010:

2010-01-23

Mordbrand på muslimsk friskola i Danmark



"Ved halv syv tiden imorges måtte brandvæsenet i Århus rykke ud til en brand på den muslimske friskole Lykkeskolen, der ligger ved Bazar Vest i Brabrand.

"En rude var knust og der var sat ild i nogle bøger. Vi mener, at den er påsat," siger vagchef ved Østjyllandspoliti,"

"Skolens leder, Ahmad Moussa, mener ikke, at der er tale om et racistisk motiv for angrebet på den muslismske friskole."


Källa, Jyllandsposten 10 januari 2010:


Ny moské i Malmö kan väcka förargelse


"Men nu protesterar alltså SD mot detta beslut, med kommunalrådet Sten Andersson i spetsen. Partiet menar att moskén kommer väcka förargelse och därför ska de nu lämna in en motion om folkomröstning till kommunfullmäktige. Detta skriver SD i ett pressmeddelande under lördagen."


Källa, Sydnytt lördag 23 januari 2010:


Norra Skåne lördag 23 januari 2010:




Så här står det i pressmeddelandet:

2010-01-23 03:07


Nyligen beslutade stadsbyggnadsnämnden i Malmö, där Sverigedemokraterna inte finns representerade, i full enighet, att godkänna planerna på ytterligare ett fullskaligt moskébygge med minareter i kommunen.

Sverigedemokraterna protesterar mot beslutet och kräver nu, som en parallell till vad som nyligen skedde i Schweiz, att frågan skall avgöras i en kommunal folkomröstning.

Sverigedemokraternas kommunalråd, Sten Andersson, kommenterar:

- Vi vill på intet sätt förhindra någon att tro på vilken eller vilka gudar man vill. När det kommer till det praktiska utförandet av en religion, så måste det dock finnas begränsningar. Olika religiösa gruppers krav på förändringar av samhället och i det här fallet stadsbilden, måste vägas mot andra faktorer och intressen.

Malmö har under lång tid påtvingats en långt större inflyttning av nyanlända invandrare än vad man klarat av att hantera. Resultatet av detta har vi kunnat se i form av bland annat minskad välfärd, segregation, arbetslöshet, våld, etniska motsättningar och en stor utflyttning av infödda svenskar. Vi befarar att uppförandet av ännu en fullskalig moské, med det starka symbolvärde som detta har, ytterligare kommer att skärpa de infödda svenskarnas känsla av främlingskap i sin egen stad, stärka stadens mångkulturella profil och öka kommunens attraktionskraft som en inflyttningsort för nyanlända muslimska invandrare.

Det kan heller inte uteslutas att det föreslagna moskébygget kommer att skärpa de befintliga motsättningarna mellan Ahmadiyyaförsamlingen och andra muslimska trosinriktningar. Motsättningar som på andra håll i världen resulterat i blodiga sammanstötningar.

Portalparagrafen i den svenska religionsfrihetslagstiftningen har under lång tid haft följande lydelse:1 § Envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.

Sverigedemokraterna delar principen bakom denna skrivelse, men för att kunna utröna huruvida de aktuella planerna på ett nytt moskébygge stör samhällets lugn eller orsakar allmän förargelse, så menar vi att man, i likhet med vad som skett i den föredömliga Schweiziska demokratin, måste rådfråga folket.

Med anledning av ovanstående kommer Sverigedemokraterna i Malmö inom kort att inkomma med en motion till kommunfullmäktige där vi föreslår att frågan om ytterligare ett fullskaligt moskébygge skall avgöras i en kommunal folkomröstning i samband med de allmänna valen i september.

Vid sidan av att avgöra den aktuella frågan tror vi att en sådan folkomröstning också hade kunnat ha ett värde som en fingervisning till de styrande politikerna kring vad Malmös befolkning egentligen anser om den islamiseringsprocess, som sedan länge pågått inom kommunen, men som aldrig öppet debatterats.


Polischef förklarar Rosengårds problem med arkitektur

Bild ovan på Mats Odell

Bostadsminister Mats Odell (kd) vill att problemen i muslimernas miljonprogramsområden ska lösas med dialog:


"De senaste åren har det varit oroligt i förorterna - bilbränder, stenkastning och skadegörelse.

Enligt Göran Holmgren som jobbar som polischef i Rosengård kan det vara direkt avgörande hur områdena ser ut.

– De byggde om en gata, renoverade lägenheterna och öppnade upp omgivningen. Brottsligheten och förstörelsen har försvunnit till stor del där."


Källa, SR P3 fredag 22 januari 2010:

Lyssna till radioinslaget:



Bloggen Muslimska Friskolan besökte själv denna gata i Rosengård förra veckan. Den har blivit mycket fin. Ingen vill förstöra den. Men hur mycket skulle det kosta att bygga bort problemen i hela Rosengård?

Hjärpe föreläser hos Demokratisk vänster



Demokratisk vänster i Lund har bjudit in Jan Hjärpe för sin seminarieserie om främlingsfientlighet. Hjärpe ska föreläsa om rädslan för islam:


"Inledare är Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi vid Lunds Universitet.

Måndag 1 februari kl 19
Demokratisk Vänsters lokal, Magle Lilla Kyrkogata 2."


Källa, Veckobladet 21 januari 2010:


2010-01-22

Socialdemokrater kan stänga muslimska friskolor



SVTs Aktuellt hade ikväll 22/1 2010 som en av huvudnyheterna, att socialdemokraterna vill ta till medel som kan stänga friskolor om de vinner valet:


"Aktuellt fredag Frågan om på vilka villkor friskolor ska få ta ut vinst splittrar Socialdemokraterna."


Se Aktuellt klockan 21.00 den 22:a januari 2010 i SVT Play:



Bloggen Muslimska Friskolan välkomnar socialdemokraternas vallöfte att försvåra för friskolorna. Dessa ska inte kunna ta ut vinst. På så vis hoppas socialdemokraterna svälta ut friskolorna så att ingen vill starta dem och att de som finns kvar går i konkurs. Motivet sägs vara att friskolor bidrar till segregation.


Då försvinner givetvis även alla muslimska friskolor som mer än de flesta segregerar muslimska barn från svenska. Hur ska Malmös socialdemokratiske kommunstyrelseordförande Ilmar Reepalu förklara för sin valarbetare Bejzat Becirov att hans moské inte kan fortsätta bedriva muslimsk friskola vid Islamic Center? Att Ögårdsskolan inte får ta ut vinst, så att det inte är lönt att ha den som inkomstkälla?


Bloggen Politiskt Inkorrekt spärrad igen



"WordPress.com har nu återigen spärrat oss från att skriva nya inlägg på bloggen. Kommentarer går dock bra. Vi har våra misstankar om vem som kan ligga bakom. Under tiden kommer vi hålla er uppdaterade på denna sida."


Källa, bloggen Politiskt Inkorrekt torsdag 21 januari 2010:
I
I
Stängningen av bloggen Politiskt Inkorrekt ska enligt tidningen Arbetaren vara en hämnd för att bloggen Politiskt Inkorrekt granskat en reporter på Sydsvenskan:
I
I
Tidningen Arbetaren har sedan dess mystiskt och utan redovisade skäl tagit bort sin artikel. Även den cashade versionen är borttagen:
I
I
Länken till originalartikeln i Arbetaren 20 januari 2010. Varför är artiklen borttagen?
I
I
"INRIKES Sverigedemokratisk sajt ägnar sig åt uthängningar" löd rubriken i Arbetaren som nu är bortplockad.
I
I
Spåren efter artikeln i Arbetaren syns på Google:

Muslimska flyktingar gör Södertäljes grundskolor sämst i landet



"Torsås är Sveriges bästa grundskolekommun. Södertälje den sämsta. Det visar rankningen av samtliga 290 kommuner, som är gjord av Lärarnas Riksförbund."


Källa, Skolvärlden 17 januari 2010:



"Södertälje är en av de kommuner i Sverige som satsar minst på grundskolan.

– En stor del av de pengar som borde gå till skolan tvingas vi använda till att ge människor mat för dagen och någonstans att bo, säger Thomas Johansson (S) som är utbildningsnämndens ordförande i Södertälje."

"– Vi har en relativt låg utbildningsnivå och en mycket hög andel invandrare och flyktingar i Södertälje. Det finns skolor i kommunen där 99 procent av eleverna har ett annat modersmål än svenska, säger Thomas Johansson."


Källa, Skolvärlden 17 januari 2010:



Ovanstående innebär att den stora massinvandringen av flyktingar från Irak och andra muslimska länder som Södertälje tar emot, är en stor orsak till att Södertäljes grundskolor får sämst resultat när pengar går till mat och bostäder åt flyktingar i stället. Det torde innebära att massinvandring från muslimska länder påverkar skolors budget och elevers skolresultat i alla Sveriges kommuner i större eller mindre utsträckning.


Ny moské i Malmö går att stoppa



Av media idag framgår att en detaljplan är fattad som möjliggör ett nytt moskébygge i Malmö. Men inte förrän i mars 2010 fattas beslut om godkämnnande av detaljplanen. Bygglov krävs. Det finns enligt byggkommunalrådet Anders Rubin tid för protesterande att komma med invändningar för att ändra beslutet. Vill vi verkligen ha en moské till som könssegregerar kvinnor så att de inte får vistas med män? Passar en minaret in, när vi nyligen fått Sveriges första ansökan om böneutrop från en annan moské? Bloggen Muslimska Friskolan uppmanar att de som berörs skriver för att stoppa beslutet om de har skäliga invändningar!



"Moskén byggs en dryg kilometer från Islamic Centers moské . Det är Ahmadiyyaförsamlingen som arbetat för en egen moské i tio år."

Källa, Dagen fredag 22 januari 2010:


"Men först måste stadsbyggnadsnämnden anta detaljplanen för att bygglov ska kunna beviljas."

"Inom kommunen tror man att beslut om detaljplanen kommer att fattas i mars månad.

- Vi har inte beslutat att anta detaljplanen ännu men vi har inte fått några invändningar hittills så med största sannolikhet kommer vi att anta den, säger Anders Rubin (s), ordförande i stadsbyggnadsnämnden."

Källa, SVT Sydnytt fredag 22 januari 2010:


"– Det blir lika mycket utrymme för kvinnor och män, men kvinnorna sitter fortfarande avskilda, säger Ahsan Ullah."

Källa, Kyrkans Tidning fredag 22 januari 2010:


"Stadsbyggnadsnämnden godkände i går en detaljplan som möjliggör bygget som planerats i tio år av Ahmadiyyaförsamlingen."

Källa, TT i Helsingborgs Dagblad fredag 22 januari 2010:


2010-01-21

Ny moské byggs i Malmö hösten 2010


I tio år har Ahmadiyyaförsamlingen arbetat i motvind för en egen moské. Nu är det klart säger Malmös socialdemokratiska byggkommunalråd Anders Rubin. Det blir en stor moské med minaret nära Islamic Center:


"Efter många års funderingar har politikerna i stadsbyggnadsnämnden godkänt en detaljplan som gör det möjligt att bygga moskén.

Den byggs öster om Elisedals industriområde, nära trafikplats Fredriksberg på Yttre Ringvägen och en dryg kilometer från Islamic Centers moské i Ögårdsparken."
"Moskén får en yta på 1 100 kvadratmeter, men församlingen tänker inte bygga fristående församlingslokaler intill moskén, som det finns hos Islamic Center."


Källa, Sydsvenskan torsdag 21 januari 2010:



Den nya moskén kommer att byggas ett stenkast från Ahmadiyyaförsamlingens muslimska friskola som också finns på Elisedals industriområde. Skolan har utretts av Skolverket för misstankar om att polis och socila myndigheter hölls utanför när de borde ha tillkallats. Den heter Al-Salamahskolan och ligger på Sporregatan 2. Men Sydsvenskan vill lura sina läsare att tro att församlingslokaler inte ska byggas, utan att berätta att de redan finns ett stenkast därifrån i stora byggnader vid skolan:
I

Hököpinges flyktingbarn bortkörda från fotbollsplan


Malmö placerade ensamkommande muslimska flyktingbarn i Vellinge kommun. I lilla Hököpinge syns de väl. Häromdagen hade ynglingarna intagit en privat fotbollsplan. Den tillhör några bostadsrättshus vid sockerbruksområdet i Hököpinge. Planen är till för bostadsrättsinnehavarna och ligger på deras mark.


Utan att fråga om lov intog flyktingbarnen planen och spelade högljutt så att de boende stördes. Boende kontaktade då ansvarig som konstaterade att där fick de inte vara. Så nu är flyktingbarnen inte välkomna tillbaka till planen något mera. Privat mark.


Sydsvenskan jublar över dansk stormoské

Ovan målning av det bibliska Babels torn

Sydsvenskan avslöjar att den danska stormoskén inte har finansieringen klar. Dessutom ska den danska skilja sig åt från Malmös Islamic Center. Den danska ska likna tempeltornet i Babels torn:


"Ett babelstorn på Amager kallas den, Köpenhamns och Danmarks första stora moské. Om två år kan det politiskt kontroversiella bygget vara klart."

"Moskén kommer inte att ha så stora arkitektoniska likheter med Islamic Center i Malmö. En av Danmarks mest internationellt berömda arkitekter, Bjarke Ingels, har ritat den femkantiga byggnaden. Han är inspirerad av de tempeltorn, Ziqqurat, som byggdes i Mesopotamien 2100–550 före Kristus."


Källa, Sydsvenskan sidan A14 torsdag 21 januari 2010:


Illustration på den danska moskén:


2010-01-20

Islamic Center utbildade Hässleholms ungdomsarbetare



Prästen i Västra Skrävlinge församling berättar att i Rosengård är kristna i minoritet. I hans församling är 80 % muslimer. Därför samarbetar han med moskéns imam som huserar i samma område vid Rosengård i Malmö. Islamic Centers imam förklarar att många muslimer inte vet hur de ska göra. Därför krävs samarbete med kyrkan även om enkla saker. Islamologen Leif Stenberg såg din uppgift att med forskning ta bort stereotyper och fördomar om islam:



"Hässleholms församling och Hässleholms kommun ordnar sedan två år tillbaka nätverksträffar där vuxna, som i proffessionen jobbar med ungdomar i högstadie- och gymnasieålder, får lära känna varandra med hjälp av olika föreläsare. Tisdagens träff inriktade sig på islam – ett stort, mycket stort område.

För att bredda kunskaperna och få insikt fanns tre mycket kompetenta personer på plats i församlingshemmet.

Leif Stenberg som är docent och universitetslektor i islamologi.

Torgny Anderberg som är komminister i Västra Skrävlinge församling där Rosengård ingår.

Mukhiddine Shirinov som är imamIslamic Center."


Källa, Norra Skåne onsdag 20 januari 2010:


Bild på stackars högstadie- och gymnasielärare samt fritidspedagoger och socionomer, som inte fick veta att de fortbildades om islam av en kriminell moské:

2010-01-19

Sabuni gör om misstaget med Rosengårdsrapporten


Nyamko Sabuni vill göra om misstaget med Rosengårdsrapporten. Fast nu på nationell nivå. Just nu har JO tre pågående utredningar om Rosengårdsrapporten och felaktigheterna som Försvarshögskolan begått. Denna gång vill Sabuni att SÄPO ska kartlägga islamisterna i hela Sverige. Problemet blir detsamma. Hur ska vetenskapligheten garanteras när forskare inte ska göra kartläggningen? Ska den åter kallas för rapport utan krav på vetenskaplighet? Ska Sabuni sedan bygga sin politik på den?


SÄPOs källor blir liksom Försvarshögskolans hemligstämplade utan insyn från andra forskare. Men Sabuni är dessutom okunnig. Kartlägga islamister är redan daglig verksamhet för SÄPO sedan över tio år tillbaka. Det gäller såväl radikala källarmoskéer som personer med extrema åsikter. Allt som vi normalt kallar islamism är kartlagt så långt det är känt. Det är bara för Sabuni att ta del av materialet. Problemet är i stället att en massa rapporter beställs och sedan vidtas inga åtgärder för att stoppa problemen. Tänk er själva, vad har blivit bättre på Rosengård sedan Rosengårdsrapporten presenterades för ett år sedan? Ingenting. Importerar man islamister får man givetvis islamism.



"Fatima Doubakil menar att integrationsministern bygger mycket av sin information på den utredning från Rosengård i Malmö som Försvarshögskolan gjorde på uppdrag av regeringen och som i början av förra året hävdade att radikal islamism vinner terräng i stadsdelen.

En utredning som mötte stark kritik bland annat av Säkerhetspolisens generaldirektör Anders Danielsson som ansåg att det var en mycket överdriven bild byggd på generaliseringar."


Källa, SR Ekot tisdag 19 januari 2010:



"– Det är lättare för så många länder med så olika förutsättningar att bygga upp kontroller än att komma överens om vem som är välkommen, konstaterar Monica Svantesson, doktorand på Försvarshögskolan/Stockholms Universitet.

Hon disputerar nästa år på en avhandling om hur migrationen till EU politiskt konstrueras som ett hot."


Källa, tidningen Broderskap måndag 18 januari 2010:



"Ungdomsstyrelsen har fått i uppdrag att kartlägga behovet av en sådan avhopparverksamhet."

"– Vi har erfarenhet från våra länder. Kommer någon grupp i samarbete med regeringen eller myndigheter, då blir det som att man är agent. Och en agent kan inte förhandla med de här personerna, säger Ahmed Berazi, som sitter i styrelsen för Uppsalamoskén.


Källa, SR Uppland tisdag 19 januari 2010:
http://www.sr.se/uppland/nyheter/artikel.asp?artikel=3382719


Läs Muslimska Friskolans bloggposter om Försvarshögskolan och Rosengårdsrapporten:





Fler nyheter om Sabunis två krav, att SÄPO ska kartlägga islamister och skattebetalarna betala avhoppade islamister:

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.292199-stod-till-avhoppande-extremister
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/aatgaerder-foer-att-bemoeta-extremism-363149
http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=200094
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stod-till-avhoppande-extremister-1.1029330
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/stod-till-avhoppande-extremister_4111975.svd

Becirov ser Skatteverkets krav som åsikter



Moskéns VD i Malmö tar lätt på Skatteverkets krav att den muslimska friskolan Ögårdsskolan måste skatta för fritidsverksamheten. Islamic Center har dessutom skattepliktiga hyresintäkter. Sammantaget kräver därför Skatteverket Islamic Center på 874 697 kronor:


"Bejzat Becirov är vd för Islamic center.

– Vi tycker olika. Det händer ofta att den som deklarerar tycker si medan skatteverket tycker så. Jag kan inte uttala mig förrän hela processen är slut, säger han till Kyrkans Tidning."


Källa, Kyrkans tidning 7 december 2009:


Disputation om islamisk arvsrätt i Sverige



Juridiska institutionen vid Uppsala universitet disputerar snart en forskare i civilrätt som jämför islamisk arvsrätt i Sverige med andra länder:



"Uppsala universitet

Islamisk arvsrätt i det mångkulturella Sverige

2010-01-18 08:00


I Sverige lever flera hundra tusen personer med medborgarskap i länder med en islamisk arvsordning. Vid arvsfördelningen efter dessa personer innebär den svenska lagen att domstolar ska tillämpa den islamiska arvsordningen. I sin avhandling, som försvaras den 29 januari vid Uppsala universitet, lyfter Mosa Sayed upp frågor och problem som uppstår när islamisk rätt krockar med svenska principer.


I allt högre utsträckning definieras Sverige numera som ett mångkulturellt och mångreligiöst samhälle. Detta mångkulturella samhälle möter stora utmaningar i de normer som styr egendomsöverföringen vid dödsfall.


- Islamisk arvsrätt ger uttryck för värderingar som saknar motsvarighet i svensk lagstiftning och rättstradition. I vissa fall ärver män och kvinnor olika stor del av arvet och arv medges inte över religionsgränser. Därutöver har barn födda av en ogift mor ingen arvsrätt efter fadern och dennes släktingar, förklarar Mosa Sayed.


Den islamiska arvsrätten behandlas i avhandlingen som ett kulturuttryck grundad i de värderingar som är förankrade i de islamiska rättskällorna, det vill säga islams heliga bok koranen. Den svenska (internationella) arvsrättsliga lagstiftningen utgår från den så kallade nationalitetsprincipen, som innebär att arvlåtarens kvarlåtenskap ska delas enligt lagen i det land där den avlidne var medborgare vid sin död.


För att lösa den konflikt som kan uppstå i mötet mellan islamisk arvsrätt och svensk rätt, och liknande ”kulturkrockar” på det rättsliga planet, försvarar Mosa Sayed en mångkulturell utgångspunkt. Denna innebär att svenska domstolar och myndigheter i största utsträckning bör respektera och tillmäta arvlåtarens och arvingarnas kulturella tillhörighet betydelse vid tillämpningen av de aktuella principerna. Det rättsliga erkännandet av den kulturella tillhörigheten, som den mångkulturella utgångspunkten innebär, bör i vissa fall kunna leda till arv delas med olika lotter beroende på om arvingarna är män eller kvinnor.


I avhandlingen analyseras vissa centrala svenska lagar, såsom den Europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna, för att därigenom utreda utrymmet för en så kallad mångkulturell rättstillämpning. När måste en svensk domstol avstå från att göra bruk av exempelvis nämnda islamiska principer?


- Avhandlingen lämnar en detaljerad redovisning över den islamiska arvsrätten och rör problem som berör en stor del av den svenska befolkningen. I detta avseende kan den därför fungera som ett praktiskt redskap för myndigheter och domstolar i Sverige. Därutöver behandlar avhandlingen centrala frågeställningar som rör det svenska mångkulturella samhället och på så sätt är en illustration över det mångkulturella samhällets stora utmaningar. Den bör därför betraktas som ett inlägg i den pågående mångkulturella debatten om invandrare, invandrares kultur och innebörden av den medborgerliga likställdhetsprincipen betraktad utifrån konkreta frågor knutna till rätten att ärva, säger Mosa Sayed.


För mer information kontakta Mosa Sayed, tel: 018-471 2067 eller 0704-822 223 e-post:
mosa.sayed@jur.uu.se

Läs mer om avhandlingen på universitetets hemsida.


Uppsala universitet - kvalitet, kunskap och kreativitet sedan 1477. Forskning i världsklass och högklassig utbildning till global nytta för samhälle, näringsliv och kultur. Uppsala universitet är ett av norra Europas högst rankade lärosäten. www.uu.se"



Källa, pressmeddelande från Uppsala universitet måndag 18 januari 2010:



Sayed, Mosa
Islam och arvsrätt i det mångkulturella Sverige
ISBN: 978-91-7678-741-0


Källa, pressmeddelande från Uppsala universitet måndag 18 januari 2010:



Läs sammanfattning av disputationen i civilrätt från Juridiska institutionen här: