2008-10-14

TV om muslimsk friskola uppmärksammas



TV-dokumentären i tre program som sänds i danska DR2 börjar nu få uppmärksamhet. Den heter Med Allah i skole och handlar om den muslimska friskolan Al-Hilal Skolen.



"DR2 går tæt på muslimsk friskole


DR2 har fulgt en 5. og en 9. klasse på den muslimske friskole Al-Hilal Skolen gennem nogle måneder. I de tre programmer 'Med Allah i skole' fortæller eleverne og lærerne om bederum, forholdet til danske traditioner og til den almindelige folkeskole."


Källa, Folkeskolen.dk måndag 13 oktober 2008:


Første del af serien blev vist i går aftes og genudsendes i morgen aften klokken 00.30. Anden del sendes søndag den 19. oktober kl 19.30.


Länk till programmets hemsida:






På diskussionsforat Islamic.dk har programmet fått en egen tråd där muslimer ger sin syn:


"af Noor Al-Deen skrevet søn okt 12, 2008 20:45

Mmm... Jeg blev lidt sur over, at det var disse lærere der blev interviewet, da mange lærerer på sådan privat skoler rent faktisk kan godt dansk, og plus at de viste klip af børn der læste dårligt dansk. Selvom jeg synes at der var nogle fordele ved dokumenteren (der hvor de nogle elever fortalte hvor godt de synes om skolen og det at gå på en privat muslimsk skole), så synes jeg også der blev lagt vægt på at de ikke kan dansk. Måske er det også en del af virkeligheden, men jeg er stensikker på at MANGE elever er dygtige og MANGE lærerer kan tale dansk!

Jeg har ikke selv gået i en privat skole, men jeg kender mange, og næsten alle som jeg kender der har gået på en privat skole er igang med videregående uddannelse på højt plan, mashaAllah.Jeg er helt enig Naajde, det vakte minder og savn til mit barndom, og specielt min arabiske lærer som forgævs prøvede at lære mig arabisk"



"af Lilje skrevet søn okt 12, 2008 21:13

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om det egentlig er det dr2 vil opnå? Give et forkert billed af skolen? Allahu a'lam.

Jeg har så både gået på en privat og ikke privat gymnasium. Kunne meget bedre lide den private, forholdet mellem lærer og elev er helt anderledes.

Synes heletiden de prøvede på at lægge vægt på, om skolen indeordner sig den danske kultur og værdier.

Derudover forskellen mellem en muslimsk privatskole og en dansk folkeskole"


Källa, Islamic.dk 12 oktober 2008 efter att första delen sänts:



Den muslimska friskolan Al-Hilal Skolens hemsida:


Inga kommentarer: