Den muslimska friskolans klasser påstår att de arbetar för integration. Skolan är helt segregerad eftersom bara muslimska elever går där och elever med invandrarbakgrund. Hur påstår skolan då att de arbetar för integration? Jo, genom att ha vänskapsklasser. Att besöka en vänskapsklass en gång per läsår är den enda integration som eleverna får.
Vänskapsklassen återfinns alltid i en välbärgad borgerligt styrd helsvensk kommun, så att de muslimska eleverna ska kunna se vilket underbart liv de egentligen går miste om i sina förortsghetton. Kontrasten ska i alla fall vara så stor som möjligt. De olika klasserna på skolan har valt vänskapsklasser i olika sådana här mönsterkommuner. I dessa klasser finns i princip inga elever alls med invandrarbakgrund.
Den muslimska friskolans elever tycker att det är spännande och exotiskt, men framförallt fint att komma till dessa vackra, rika kustkommuner där allt är så fint. I gengäld tycker vänskapsklasserna i mönsterkommunerna att det är exotiskt när det kommer muslimska elever med invandrarbakgrund som bor i höghusghetton som de ser om på nyheterna varje vecka. Eller i varje fall så ser de en möjlighet till en dags avbrott från den vanliga skolan med fotbollsspel, brännboll och korvgrillning.
Som mellanstadieelever ofta gör nuförtiden så utbyts msn/hotmail så att eleverna ska kunna skriva till varandra under året. Det är bara det att klassföreståndaren i mönsterkommunen fick oroliga klagomål från sina elever. Den muslimska friskolans elever hade börjat terrorisera eleverna från mönsterkommunen via msn/hotmail.
Allt från svordomar till nedsättande kommentarer fick de oanande eleverna i mönsterkommunen ta emot efter att de lämnat ut sina msn/hotmail till den muslimska friskolans elever. Mönsterkommunens klassföreståndare säger att hennes elever känner starkt obehag mot att träffa den muslimska friskolans elever igen som vänskapsklass.
Klassföreståndaren på den muslimska friskolan får återigen skämmas för sina elever som inte visar hyfs någonstans där de varit. Antingen blir det konflikt direkt eller något efterspel. När klassföreståndaren i mönsterkommunen märker att den muslimska friskolans klassföreståndare blir besviken, men inte förvånad, så berättas mer om vardagen på den muslimska friskolan. Mönsterkommunens klassföreståndare lyssnar och råder läraren att säga upp sig direkt, anmäla skolan till Skolverket och försöka få den muslimska friskolan stängd. Hon säger att en sådan skola som den muslimska friskolan bör inte få finnas och undrar hur den kan få fortsätta i alla år utan att någon ingriper.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar