2009-06-14

Säpo spionerar på muslimer i skolan



"Unga muslimer: Säpo kränker oss

Publicerad: 2009-06-14 12:36 Uppdaterad: 2009-06-14 12:40



Många unga svenska muslimer kallas till förhörsliknande samtal med Säpo trots att de inte är misstänkta för något brott.


- Jag känner mig personligen förödmjukad eftersom de försöker göra mig till tjallare, säger Khalil till TT.


TT har pratat med en handfull unga, religiöst aktiva män. De är andra generationens invandrare, lärare och ungdomsledare och har alla förhörts av Säpo.


- Jag vågar inte vägra träffa dem eftersom jag är rädd att de då ska tro att jag har något att dölja. Vi har ju med oss en skrämmande bild av säkerhetspolisen från våra föräldrars hemländer, säger en av männen som vi kan kalla Bilal eftersom han, i likhet med sina kamrater, inte vill framträda med sitt rätta namn.


Så kallad dialog är ett led i Säpos nya sätt att arbeta. Säpo kallar till sig personer som man befarar kan utvecklas till terrorister eller förespråkare för våldsbejakande aktivism.


Men det är en dialog på Säpos villkor med motvilliga samtalspartners, som känner sig tvingade till mötena.


Läraren Kutada blev kallad till samtal i början av året och fick då veta att det kommer att bli fler tillfällen. Förhöret pågick i två timmar och hölls av två kvinnliga Säpoagenter, som bara presenterade sig med förnamn.


- De frågade vad vi gör när vi träffas, vad vi pratar om, vad jag ägnar mig åt på min fritid, vad jag anser om jihad (heligt krig) och om jag kunde tänka mig att ringa dem om någon av mina elever skulle åka till Irak, säger Kutada.


Säpo visade honom också bilder av andra politiskt eller religiöst aktiva muslimer och frågade om han kunde identifiera dem, vilket han förnekade trots att han kände dem alla."



Källa, Dagen söndag 14 juni 2009:

Inga kommentarer: