Den muslimska friskolan Ögårdsskolan inför ämnet Livskunskap på schemat. Skolan ligger vid moskén och tillhör Islamic Center i Malmö. Skolan har elever upp till årskurs 6:
"Hem & skol
Föräldraråds mötet den 11/11-09
Nedan är lite anteckningar vad som diskuterades på föräldrarådet. Detta är endast en del av de diskussioner som uppkom. Om vidare undringar finns var vänlig kontakta oss.
Under vår träff pratade vi om Livskunskap och vad det innebär. Föräldrarna var positiva till det nya ämnet på schemat."
Källa, Ögårdsskolan höstterminen 2009:
Ämnet Livskunskap kan egentligen innehålla vad som helst och plockar delar från andra ämnen som redan finns i skolan. Eftersom inte ämnet finns på lärarhögskolan eller universitet, så krävs ingen behörighet att undervisa i det. Det går inte att få tag i någon behörig. Därmed kan vem som helst kalla sig och vara lärare i Livskunskap. Ämnet innehåller allt och inget. Tänk er själv, hur ska en bild till ämnet Livskunskap se ut? En bild från livet?
Man undrar även vilket kunskapsämne som fått lämna ifrån sig en lektion för att Livskunskap ska få plats på Ögårdsskolan? Kanske har ämnet införts på Ögårdsskolan för att få lugn på bråkiga barn med emotionell träning när hemmet inte klarar uppfostringen. Det säger en hel del om vilka problem Ögårdsskolan har. Intressant också om lärarna på den muslimska friskolan väljer att exemplifiera moralsituationer i Livskunskap från Koranen eller från medelsvensson?
Så här kan Livskunskap i förskolan och lågstadiet se ut:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar