2013-02-06

Coop tog ledigt för begravning på Islamic Center


Coops butikssanställda fick ledigt dagtid mitt i veckan för att gå på en hemlös muslims begravning på Islamic Center. Förutom att två poliser fick ledigt för att gå dit och SVT Sydnytt filmade:


"Texten är skriven med tanke på Asim – eller Marko som han brukade kallas. Han begravs idag. Och det är dit jag ska åka. Till Malmös moské."

"Nu ropar busschauffören i högtalaren att jag ska stiga av. Jag hade fått be honom om det när jag steg på, eftersom jag inte är säker på var moskén ligger. Från busshållplatsen är det lätt att hitta, och på gårdsplanen utanför moskén möter jag en grupp kvinnor som jag känner igen. Det är personalen från Coop. Jag känner väl igen de här kvinnorna, men vi känner inte varandra. Trots detta sällar jag mig snabbt till deras grupp och frågar om de vet var på själva moskéområdet begravningen ska hållas. Men de vet inte. Inte heller de två poliser som vakar utanför entrén vet någonting. Poliser på en begravning, tänker jag och minns åter det hemska - att mannen med sångrösten har blivit mördad."


"Efter en stunds diskussion, i minusgraderna på gårdsplanen, bestämmer vi oss för att gå in i moskén.

- Måste man ha slöja där inne, frågar någon.

- Jag vet inte, svarar jag. Men jag vet att vi måste ta av oss skorna.

Det är det enda jag minns från studiebesöket här, i nionde klass. Just det där med skorna"

"Efter att ha passerat kvinnornas kapprum knyter jag min halsduk om huvudet för att dölja håret. För att vara på den säkra sidan. Kvinnorna från Coop gör likadant och sedan går vi in i moskén tillsammans. En grupp somaliska flickor passerar oss på vägen, och fnittrande pekar de på läktaren och säger att det är dit vi ska gå. Läktaren är kvinnornas plats, under moskéns bönestunder.

Jag väljer en plats nära skranket med god utsikt nedåt och provar först att sitta på knäna, som männen gör, på golvet nedanför."

" - Här finns ju ingen kista, säger någon plötsligt. Kan vi ha hamnat i fel lokal?

En av kvinnorna går ner för trappan för att fråga, och strax kommer hon upp igen och kallar ner oss andra. Begravningsgudstjänsten ska äga rum utomhus, säger hon. Och innan vi hunnit ta på oss ytterkläderna, har den hunnit börja.


Intill moskéns yttervägg står den bruna kistan på en låg bänk. Locket är täckt med grönt sidentyg, prytt med gyllene arabiska tecken. Bredvid kistan står imamen och läser verser på arabiska. Församlingsmedlemmarna som nyss deltagit i gudstjänsten står uppställda i rader framför honom. De kände inte Marko, men deltar ändå i hans begravning. Efter ett par minuter upprepar församlingsmedlemmarna Allahu Akbar tre gånger och därefter är bönestunden avslutad."



"Det blir tyst. Vi vänder oss till poliserna. De ser ut som män som brukar ha svar på det mesta, men här är vi alla lika rådvilla. Till slut får vi veta att begravningsceremonin ska fortsätta på Thomsons väg, på den muslimska kyrkogården.

-Men det ligger ju på andra sidan Rosengård, utropar en av kvinnorna från Coop. Hur ska vi ta oss dit?

Transportproblematiken ordnar sig snabbt, eftersom alla som har bilar erbjuder sina tomma platser till oss som tagit oss hit på andra sätt. Jag får skjuts med ett par i femtioårsåldern, som råkar stå bredvid mig. Jag hör på deras dialekt att de kommer ifrån forna Jugoslavien."

" Och personalen från Coop har med sig buketter i cellofan som de sticker ner i jorden. En av dem sätter sig på huk vid huvudänden. Jag tror att det var den hon som kände Marko bäst."

 "Sydnytt, som filmat ceremonin, stänger av sina kameror."

 "Kvinnan från Coop, hon som nyss satt på huk, går fram till exfrun och presenterar sig."


Källa, tidningen Kulturen 26 januari 2013:
http://tidningenkulturen.se/artiklar/reportage-mainmenu-37/allma-reportage-mainmenu-177/13989-en-muslimsk-begravning-i-malmoe


I anslutning till Östra kyrkogården finns ett område med muslimska gravplatser:
http://tidningenkulturen.se/images/stories/2013/01/I_anslutning_till_Ostra_kyrkogarden_finns_ett_omrade_med_muslimska_gravplatser.jpg


På Rosengård i Malmö:
http://tidningenkulturen.se/images/stories/2013/01/Rosengard_i_Malmo.jpg


Anslagstavlan Coop:
http://tidningenkulturen.se/images/stories/2013/01/Anslagstavlan_Coop.jpg


Läs här hur poliser fick ledigt för att gå på den muslimska begravningen på betald arbetstid:

http://muslimskafriskolan.blogspot.se/2012/12/bonestund-pa-islamic-center-for-mordad.html

http://www.exponerat.info/polis-deltog-pa-arbetstid-i-islamic-centers-bonestund/

Inga kommentarer: