Den muslimska friskolan har på sin förstasida att eleverna läser islamologi för att förstå sin kulturella bakgrund. Islamologin ska också göra eleverna bättre förberedda för en framtid i det svenska samhället och få trygghet i sin identitet.
Eftersom den muslimska friskolan är en f-6-skola, så faller ju detta argument när eleverna går vidare till högstadiet. I staden finns nämligen inget högstadium på någon av de muslimska friskolorna, så eleverna får gå i vanliga högstadieskolor utan islamologi. Innebär det att eleverna helt plötsligt i 7:an blir vilsna när de inte längre har islamologi?
Enligt skolledningen på den muslimska friskolan består tryggheten i islamologiundervisningen helt enkelt att den sker på skolan och i anslutning till en moské. När barnen slutar 6:an kommer vissa att få islamologiundervisning i källarmoskéer istället. Och hade barnen inte gått i den muslimska friskolans årskurs 1-6, så hade de fallit offer för islamologin i källarmoskéerna.
Detta stämmer inte. Eleverna i den muslimska friskolan går hela skoldagarna i den muslimska friskolan med islamologi inbakat i schemat. Efter skoldagens slut går de enligt skolans arabiska och somaliska personal direkt bort till källarmoskéerna tre gånger i veckan. Först framåt klockan 17 kommer barnen hem. Då är det dags för den vanliga läxläsningen som bör vara klar vid 18- eller 19-tiden. Eftersom barnen åker muslimsk skolbuss till den muslimska friskolanskolan som inte ligger där de bor, så måste de gå hemifrån redan vid 7-tiden på morgonen.
Med skolskjuts, skoldag, extratimmar i islamologi i skolan, islamologi i källarmoskéer samt läxläsning blir barnens arbetsdag snarare 10 timmar än 8 timmar. Hur orkar de detta? Det gör de inte. Något måste stryka på foten. De flesta väljer att hoppa över läxorna för att komma ner i en arbetsdag på 8 timmar. Alltså tränger extratimmarna i islamologi på den muslimska friskolan tillsammans med islamologin i källarmoskéerna ut de vanliga skolläxorna.
För varje år halkar den muslimska friskolans elever på grund av all islamologi efter elever som går i vanlig svensk skola. Det är rena motsatsen till ökad trygghet. Raka vägen till lägre kunskap och ett framtida liv i utanförskap. En garanterad biljett till otrygghet. Den islamologiundervisning de får till priset av utslagning går inte att använda i arbetslivet. Chanserna att få arbete i Sverige ökar inte det minsta om man kan Koranen utantill. Blott en på 10 000 kan bli imamer. Islamologi i skolan måste därför ses som världens sämsta studieval.
Hoppas att islamologen Jan Hjärpe är nöjd med vad hans propaganda för islamologi ställt till med för förortens barn i den muslimska friskolan. På denna sida ses han mysa i nätverket TFF (The Transnational Foundation for Peace and Future Research):
På bilden, en företrädare för islamologistudier som vill barnens bästa?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar