2010-03-19

Norsk TV filmar Islamic Center om antisemitism



Den norska statstelevisionen har 13 mars 2010 undersökt antisemitismen i Malmö. Där intervjuas en ung jude som flyttar från stadens antisemitism. Men TV-inslaget visar först fredagsbönen i den stora moskén i Malmö och konstaterar därefter att flera muslimer bär på judehat:





"NRK har snakket med lærere på videregående skoler med mange muslimske elever. Ingen av lærerne tør å la seg intervjue. De er redd for represalier fra elever, og er derfor anonymisert:


Lærer 1, kvinne:

«Det er en notorisk uthenging av jøder. Alt fra vitser til åpenbare drapsrusler. "Det står i Koranen at du skal ta livet av jøder, alle riktige muslimer hater jøder. Jøder skal drepes hvis de kommer hit til denne skolen", er det elever som sier. Å rose Hitler for det han gjorde med jødene er en annen gjenganger fra elever ved min skole. Det verste med dette er at jødehat er blitt helt legitimt i store elevgrupper med muslimsk bakgrunn.»

Lærer 2, mann:

«Jeg ser jødehatet spesielt i samfunnsfagtimene. Elever sier jøder styrer alt, hele Vesten styres av jøder. Flere sier også at de beundrer Hitler, fordi han drepte jøder. "Angrepet på Tvillingtårnene i New York 11. september 2001 var det jødene som stod bak." I min klasse er det slik at hvis noen sier de støtter terroisme, så er det noen som protesterer. Men hvis noen gir utrykk for jødehat, er det ingen som protesterer.»

Lærer 3, kvinne:

«Flere elever hånflirer når jeg snakker om Holocaust. En gutt reiste seg og kommanderte meg til å stoppe å snakke om jøder og Holocaust. De fleste av disse ungene er født og vokst opp i Norge. Jeg synes det er sjokkerende at det går an å vokse opp i Norge med slike holdninger. »

Lærer 4. mann.

«"Jævla jøde" er et mye bruk skjellsord i timene. Hadde jeg vært jøde ville jeg følt det veldig krenkende. Disse uttalelsene er et stort problem. »"


Källa, NRK 13/3 2010:


Se och hör lärare berätta om judehatet hos sina muslimska elever i NRK 14 mars 2010:

Inga kommentarer: