2010-03-09

Förintelseöverlevare säger att Sahlin fiskade röster hos Islamic Center



"Judith Popinski, 86, överlevde nazisternas koncentrationsläger i Auschwitz, Polen. Hon räddades till Sverige i en av Röda korsets vita bussar i april 1945. Hela hennes familj utplånades i gaskamrarna eller svalt ihjäl i nazisternas arbetsläger. Därför gör det ont när antisemitismen, judehatet, tränger på igen.

Angreppen mot Malmös judar exploderade i samband med Israels krig mot den palestinska enklaven Gaza i december 2008."

"Judith Popinski, som deltog i den mindre, judiska fredsdemonstrationen, berättar så här:

– De jagade in vår lilla fredliga grupp i en gränd bakom Stortorget. Vi hade bara fredliga affischer om att alla barn har rätt till ett liv, ingenting som kunde provocera. Men ändå möttes vi av pöbeln, till och med små barn, som skrek att de ska döda judarna. Det gjorde ett fruktansvärt intryck på mig. Inte för att jag var rädd, men för att jag var illa berörd. Jag hade varit med om det förr."

"I 20 år har Judith Popinski besökt grundskolor och gymnasier i Malmöregionen för att berätta om nazisternas bestialiska brott mot mänskligheten.

I vissa klasser finns det muslimska elever. Till de skolor som det nästan bara går muslimska barn i är hon inte välkommen.

– I skolor som bara har några få muslimska barn i klassen får de finna sig i att jag kommer. Ibland möter jag småskratt och otrevligheter, men jag försöker sätta mig i respekt. Jag säger: ni behöver inte lyssna, men ni ska inte störa."

"– Mona Sahlin kom hit och sade några vackra ord, men hon har också varit i Malmö förr. Då hade hon slöja på sig och gick i moskén. Det är en markering. Fiskar man röster så väger 700 röster lite mot 40 000. Det är enkel matematik, säger Popinski."


Källa, Hufvudstadsbladet tisdag 9 mars 2010:


Inga kommentarer: