2011-10-13

Römosseskolans rektor i samtal med Skolinspektionen idag



"Fortsatt bakläxa för Römosseskolan

Anmälningarna mot den muslimska friskolan Römosseskolan har handlat om våld mot elever, kränkningar av flickor, bönetvång och dålig undervisning. Och blåsvädret fortsätter. Skolans åtgärdsplan mot diskrimineringar och kränkningar sågas delvis av Skolinspektionen."

" - Jag har haft ett positivt samtal med Skolinspektionen i dag, det var ett uppföljningssamtal och ingenting som du definierar som negativt, säger Vernesa Slatina, rektor på Römosseskolan.

"Fungerar tillfredsställande"

Tycker du att ni har vidtagit de åtgärder som krävs?

- Det är klart att man alltid gör sitt bästa. Sen gör jag inte åtgärder för Skolinspektionens skull utan för mig är det viktigare att det fungerar på platsen. Jag gör det här för skolans bästa.

Fungerar det i dag?

- Ja, jag tycker att det fungerar tillfredsställande.

Enligt Marie Sjöberg, utredare på Skolinspektionen är Römosseskolan på väg åt rätt håll."

Källa, Göteborgstidningen torsdag 13 oktober 2011: http://gt.expressen.se/nyheter/1.2590290/fortsatt-baklaxa-for-romosseskolan

"Skolan ska redovisa kränkningar som pågått under en längre tid och åtgärder ska utvecklas för att lösa problemen."


Inga kommentarer: