2009-04-08

Fängelseimam om Koranen som religiöst maktmedel



Den muslimska friskolan Ögårdsskolan har en datalärare som även är imam. Igår besöktes bloggen Muslimska Friskolan enligt Sitemeter flera gånger av någon i Malmö som sökte information om Ayoub Chibli. I DN berättar han hur han försöker omvända muslimer som felaktigt använder islam och Koranen som maktmedel:


"När en svensk kvinna som inte är religiös och en man från Mellanöstern som är traditionellt troende muslim blir förälskade och skaffar barn – då är chansen liten att relationen håller. Det anser Ayoub Chibli, familjerådgivare vid den stora moskén utanför Rosengård i Malmö.


– Visst, kärleken kan vara stark i början. Men när barnen kommer upp i tonåren skärps motsättningarna.


Ayoub Chibli tvekar inte att använda ordet kulturkrock:


– Mannen utgår från att det är han som bestämmer – han kanske inte ens tycker att han ska samråda med sin hustru, för så är det tyvärr i de mest traditionella subkulturerna i Mellanöstern. Och det stämmer ju inte alls med svenska kvinnors krav på jämställdhet. Ännu värre är det om mannen är arbetslös. Att arbeta är enligt islam en manlig plikt; bara om mannen försörjer sin familj är han värd allmän respekt. Han kan känna sig som en nolla om han saknar arbete och lever på bidrag. Hans status har sjunkit, och varken kvinnan eller barnen kanske tycker att de behöver göra som han säger.


– Tyvärr försöker vissa män i det läget använda religionen som maktmedel för att försvara sin position som familjens överhuvud, säger Ayoub Chibli. De blir rigida och orealistiska i sin tolkning av islam.


Om tonårsdottern i en sådan familj sminkar sig och klär sig i korta kjolar och urringade tröjor, om hon går på kaféer med sina kompisar om kvällarna och börjar tycka att det är självklart att sova över hos sin pojkvän och ha sex med honom – då drar det ihop sig till krig i familjen.

– Mannen fylls av outhärdliga skuldkänslor, för flickans beteende strider mot islam och mot allt han har lärt sig. Somliga män reagerar primitivt, de tappar kontrollen och misshandlar flickan och kanske även hennes mamma. Men det är ännu mer fel, enligt islam, säger Ayoub Chibli.


Han har besökt män som sitter i fängelse därför att de har gjort just så.


– Deras religiösa övertygelse har påverkat dem – men ännu mer traditionen från hemlandet och grupptrycket som råder mellan landsmännen i exilen. I dessa kretsar blir man föraktad och utpekad som en dåligt familjefar om man låter sin dotter leva som ”svenska” flickor lever.
Ayoub Chibli försöker få männen att reagera mindre primitivt.


– Jag säger att de aldrig får använda våld, det är fel och förvärrar bara konflikten. De ska i stället tala med sin dotter om vad som är rätt och fel, utan att hämma hennes personlighet eller kränka hennes värdighet."


Läs hela artikeln i Dagens Nyheter tisdag 7 april 2009:



I tillhörande artikel berättar en muslimsk tonårsflicka hur hennes pappa hänvisar till islam i uppfostran:



"När Sara bor hos sin pappa känner hon sig instängd. ”Jag saknar honom som han var när jag var liten. Numera är han så sträng och religiös – han är mer muslim än pappa”, säger hon.

Sextonåriga Sara reser mellan två världar varannan torsdag när hon packar sin väska och tar tunnelbanan till sin pappa för att bo där över helgen. Han är muslim och håller fast vid sitt hemlands traditioner; för honom får hon absolut inte ha någon pojkvän.


– Och han förklarar inte varför, berättar Sara. ”Det är vår religion”, säger han bara. Men det ju hans religion – inte min!"


"Men jag känner mig pressad när jag är hos honom, för han vill att jag ska lära mig arabiska och gå i ko­ranskola. Och så måste jag ljuga om min pojkvän 
... Stämningen är ofta spänd och pinsam. Jag vet inte längre vad jag ska prata om med pappa, för jag har så mycket att dölja."


"För ett par veckor sedan satte pappan en bok med muslimska böner och levnadsregler i Saras händer. Hon satt i soffan i vardagsrummet och läste högt tillsammans med en av pappans vänner.


– Pappa kanske inte vill pressa mig, men det gör han när han tjatar om att jag ska lära mig arabiska och läsa en massa om islam."


Källa, Dagens Nyheter tisdag 7 april 2009:


Inga kommentarer: