2009-05-28

Imam slog pojkar som inte kunde Koranen



"Den förre imamen mötte Jesus i svensk baptistkyrka

Veckans nummer

Publicerad: 2009-05-28



Elias var en gång en mycket hängiven imam för sunnimuslimer i Irak, men han tvingades fly efter USA:s invasion i Irak. Han tillhörde nämligen Saddam Husseins män, och när Saddam dödats fortsatte jakten på dennes anhängare. Djupt deprimerad och svårt fysiskt sjuk tvingades Elias först gömma sig och sedan fly till Sverige. För cirka 15 månader sedan kom han först till Stockholm och sedan till flyktingförläggningen i Karlskoga.


En dag efter en fest i baptistkyrkan, när han var som mest deprimerad och samtidigt förbryllad, mötte han Jesus i en dröm och blev förvissad om att Jesus verkligen är Guds son. Detta hade under alla år varit en fullkomligt orimlig tanke för Elias. Men bara veckorna efter att han bett en överlåtelsebön till Jesus ville han bli döpt. I samband med dopet i Karlskoga Baptistförsamling tror han att han blev helad från prostatacancer. En kort tid efteråt, när sjukhuset tog nya prover, fanns nämligen inga spår av cancerceller kvar och den svåra värken men också depressionen var borta.


Kriget i Irak har skapat stora flyktingvågor ut över världen. Tusentals irakier har också kommit till Sverige. Speciellt de som var allierade med förre diktatorn Saddam Hussein fick det allt svårare för varje år som gick efter USA:s invasion. Elias var sedan sin ungdom en rättrogen muslim. Han växte upp i en kurdisk stad, men hans föräldrar flyttade med honom till Bagdad när han var en liten pojke på 1950-talet. Men snart förlorade han sina föräldrar. Först dog hans pappa när Elias var 13 år, och bara två år senare dog hans mamma.


Partimedlem

– Jag var 22 år när jag började mina muslimska teologistudier för imamer i Bagdad. Efter den utbildningen blev jag en oerhört hängiven sunnimuslim. Jag hade lärt mig Koranen utantill. De pojkar som jag undervisade som inte kunde Koranen, slog jag för att tvinga dem att lära sig.


Saddam Husseins Baathparti blev alltmer militant med åren men ändå tvekade inte Elias. Han gick med i partiet och blev också en hängiven partimedlem. Men brytningen kom 1987 när Saddam Hussein anföll och dödade 180 000 kurder.


– Själva strategin för att döda kurder var att använda en viss text i Koranen för att motivera dödandet. Då började mina tvivel på islam när den heliga boken användes mot mitt eget folk. Fem år senare 1992 fick jag ett Nya testamente av en evangelist i Irak. I hemlighet började jag läsa och tyckte det var så vackert språk. Men jag visste inget om Jesus och jag förstod inte vad det handlade om när jag läste från början i Nya testamentet.


Läs mer i Hemmets Vän nr 22 - 2009"



Källa, Hemmets vän 28 maj 2009:

Internetutdraget är en del av den längre artikeln i nummer 22 år 2009


Inga kommentarer: