2009-11-17

Konvertit avslöjar islam i gymnasieböckerna




Om mig

Mikaela H B
Skaraborg, Skövde, Sweden

Kvinna på 21 år, gift och har två kissar. Lucy och Zelda. Jag tycker om att fotografera, scrappa, se på film samt umgås med nära och kära. Jag har ena foten i Sverige och den andra i egypten. Muslimsk konvertit. Dock inte fulländad, fast blir man någonsin det?



tisdag 17 november 2009

Muslimerna är allt bra korkade!


Alltså att folk hatar och tycker muslimer är konstiga förstår jag om man ska lita på vad som står i gymnasiets religionsböcker om Islam. En samling med olika citat från 60talet till nutid:

(Här kan man knappast skylla ens dåliga muslimerna på att världens befolkning missuppfattar religionen)



Muslimer som äter griskött kallas i boken: "frisinnade muslimer” (Vägar och livsmål : religionskunskap för gymnasieskolan / Rudolf Johannesson, Martin Gidlund sid. 173)


Om kvinnans ställning i Islam heter det: ”Hon får inte delta i moskegudstjänsten annat än bakom ett förhänge. I mekka äger hon inte tillträde till platsen närmast kaba. På alla områden är kvinnan underlägsen mannen och skall lyda honom”. (Liv, människa, mening : religionskunskap för gymnasieskolan / Egon Andersson, Arne Löwgren, Anders Törnvall sid. 164).


"obestridligt är likaså att koranen placerar kvinnan på en lägre nivå än mannen. Hon har inte samma ansvar inför Allah.” (Liv, människa, mening : religionskunskap för gymnasieskolan / Egon Andersson, Arne Löwgren, Anders Törnvall sid. 164).


"Från kvinnornas avdelning i bakre delen av moskén kan männens bugningar och vridningar förefalla som en uppvisning i massgymnastik”. (Människan och livsåskådningarna : religionskunskap för gymnasieskolan sid. 50).


Då tiden kommer in för muslimen att bryta fastan: ”Då störtar sig alla närvarande över maten" ((Människan och livsåskådningarna : religionskunskap för gymnasieskolan sid. 50).


"Eftersom kvinnan enligt islamsk sexualetik inte får röra sig under samlaget – då är hon en dålig kvinna – har hon också små möjligheter att finna tillfredsställelse i sexuallivet”. (Människan och livsåskådningarna : religionskunskap för gymnasieskolan sid. 163).


"hustrun för sin del saknar alla möjligheter att begära skilsmässa”. (Att välja livsåskådning : Religionskunskap för gymnasieskolans 2-åriga linjer, sid. 57.).


I nästan alla skolböcker jag undersökt likställs hajj med kyssandet av den svarta stenen i kaban: "Kaban är en fyrkantig stenbyggnad men en inmurad svart sten, som skall kyssas". (Religionskunskap / Sten Rodhe, Erland Sundström, sid. 105).


"Inom Islam går meningarna isär i frågan om man skulle vänta sig fler profeter efter Muhammed”. (Religionskunskap / Sten Rodhe, Erland Sundström, sid. 110).


"obestridligt är likaså att koranen placerar kvinnan på en lägre nivå än mannen. Hon har inte samma ansvar inför Allah.” (Liv, människa, mening : religionskunskap för gymnasieskolan / Egon Andersson, Arne Löwgren, Anders Törnvall sid. 164).


"Där koranen fortfarande betraktas som högsta lag har kvinnan en nära nog lika underordnad ställning som förr..straffet för otrogna hustrur att stenas till döds. Och de unga får när de dansar inte hålla i varandra, då en kvinnas kropp inte skall beröras före äktenskapet”. (Liv, människa, mening : religionskunskap för gymnasieskolan / Egon Andersson, Arne Löwgren, Anders Törnvall sid. 165)


[b]"som vi sett har islam nått stor utbredning, vilket skett genom krig. Tidigare under historien har man ofta motiverat krigen med att Allah har befallt att hans välde skall utbredas och de otrogna besegras”. (Att välja livsåskådning : Religionskunskap för gymnasieskolans 2-åriga linjer, sid. 55).

Några frågor som eleverna ska arbeta med utifrån texten är: ”När bör muslimen döda? När bör han inte döda?” (ibid. 56.).


Islams utbredning i Afrika förklaras bland annat med att: "en fråga som ofta ställs i Afrika är: var kristus svart? Islamisterna påpekar snabbt att Muhammed var färgad”. (Att välja livsåskådning : Religionskunskap för gymnasieskolans 2-åriga linjer, sid. 58.).


"Att försöka få en närmare kontakt med honom [Allah] framstår som omöjligt, eftersom avståndet är så stort”. (Religionskunskap för gymnasiet : integrerad lärobok för A- och B-kursen sid. 236).


"För många innebär Ramadan, att man vilar på dagarna och har fester på nätterna.” (Religionskunskap / Sten Rodhe, Erland Sundström, sid. 104).


Om vi bortser från att detta är utbildning så kissar jag nästan på mig av skratt! Haha, vilka grejer de fantiserat ihop! Mycket fantasifullt, kreativt. Men ack vad fel allt är! Att sånt här får förekomma????

Jag tycker att man både som muslim och ickemuslim borde ta tag i detta så man får en riktig utbildning. Annars kan man väl lika gärna sitta vid en bänk och skriva ihop några roliga påståenden?


Skrivet av Mikaela H B


Post hämtad från Mikaelas blogg Mitt liv i Sverige och Egypten tisdag 17 november 2009:



Liknande referenser från samma uppsats återfinns hos Abdullah på ett muslimskt forum:


"Rubrik: Religionsböckernas presentation av Islam


Salaam. Jag studerar historia i Härnösands universitet (Mittuniversitetet). Just nu arbetar jag på en C-uppsats om hur religionsskolböckerna i Gymnasieskolorna framställer Islam, från 60-talet och fram till nutid. vissa saker som man skriver i skolböckerna är helt fel, förstår inte hur dem framställer islam som dem gör. Det är nästan som om det är medvetet. Jag ska dela med mig av några av dessa citat nedan:"


Därefter följer ännu fler citat ur religionsläroböckerna om islam. Abdullah avslutar med att försvara muslimska friskolor genom att angripa Lärarnas Riksförbund:


"Det har tagit mig flera timmar att skriva denna inlägg. Skulle vara tacksam om ni tog er någon minut och ge mig era kommentarer och gärna även om hur ni eller era barn upplever/upplevt skolböckernas framställning av Islam. Skulle vilja avsluta med det broder Ali på forumet lagt in om Lärarnas riksförbund som vill förbjuda religiösa friskolor, då dom indirekt påstår att barnen "hjärntvättas" i religiösa friskolor:


Å andra sidan, enligt muslimer så hjärntvättas deras barn i gymnasieskolorna (de böcker jag undersökt är som sagt gynmnasieböcker) då de får läsa saker som ovan. Jag skulle även villja uppmana föräldrar att upplysa deras barn om att allt som sägs i skolböckerna om Islam inte nödvändigtvis stämmer."


Källa, forumet Svensk Muslim 9 maj 2006:

Inga kommentarer: