Saeed Azam är imamen som genom det nybildade svenska fatwarådet ska leda alla Sveriges muslimer från Malmö. Men Saeed Azam kommer från Islamiska kulturföreningen. Det var den som stod bakom moskékravallerna i Rosengård. Polisen och Malmö stad stängde den islamistiska källarmoskén. Islamiska kulturföreningen är en del av danska Islamisk Trossamfund som startade Muhammedkrisen.
Saeed Azam kritiseras för sitt fatwaråd av Islamic Centers ordförande Bejzat Becirov. Men Saeed Azam har även varit imam i Islamic Center vid den stora moskén i Malmö. Islamic Center har valt att stå utanför svenska fatwarådet.
Islamistiska Islamiska kulturföreningen ska återuppstå med en ny stormoské norr om Rosengård i malmöstadsdelen Håkanstorp. Islamisk Trossamfund återinför då sin islamistiska moské med samma medlemmar som i Islamiska kulturföreningen, som SÄPO varnat för i femton år:
"Smutsiga poliskängor och hundtassar trampade golvet som muslimer i bön böjt sina ansikten mot. Utanför slogs polisen med boende i området.
Svenska staten såg ut att ha satt islam under attack.
Det var budskapet man kunde få genom al-Jaziras sändningar, minns Saeed Azam, ledande imam i Sverige.
Han har bland annat varit verksam i både Islamic center och den mer radikala Islamiska kulturföreningen, den lilla församlingen i Malmö som tvingades ge upp sin källarlokal på Herrgården.
Under kravallerna syntes inte hans namn i svensk media och nämndes inte heller av politiker eller myndighetspersoner. Men i kulisserna spelade han en nyckelroll, visar Sydsvenskans kartläggning av händelseförloppet. När arabisk media uppmärksammade oroligheterna var det honom de ringde till, efter tidigare kontakter med Sveriges muslimska råd."
Källa, Sydsvenskan 20 december 2009:
Bild på imamen Saeed Azam med förflutet i Malmös farligaste islamistiska källarmoské:
" – Den svenska statens beslut att stänga en källarmoské i Malmö har orsakat sammandrabbningar mellan muslimer och polisen. Polisen har uppgett att det finns grupper av unga män som har satt eld på bilar och kastat sten och molotovcocktail på polisen. Det efter att polisen har stängt den här moskén.
– Vi har nu Saeed Azzam med oss, en muslimsk aktivist från Malmö."
Källa, Sydsvenskan 21 december 2009:
"Det är svårt att skapa en enhetlig röst för alla muslimer i Sverige. Jonas Otterbeck, docent i islamologi, tror att det svenska fatwarådet kan få svårt att hävda sig."
" – Någon grupp anser att all musik är satans bländverk medan en annan grupp anser att endast vissa budskap i texter är problematiska. Beroende på vem du frågar får du olika svar. När det svenska fatwarådets svar krockar med andra gruppers tolkningar kan det uppstå problem.
– Det öppnar för maktstrider. Det kan också uppstå krockar mellan innebörden i en fatwa och svensk lag.
– Polygami (månggifte) är till exempel inte juridiskt giltigt i Sverige. Följer man en sträng linje, som den salafistiska, kan det också skapa problem för den troende muslimen, säger Jonas Otterbeck. Även om fatwan inte bryter mot lagen.
– Det blir komplicerat att röra sig i Sverige om man inte får lyssna på musik eller blanda sig med det andra könet."
Källa, Skånska Dagbladet måndag 24 januari 2011:
"Ett nytt fatwaråd, som ska hjälpa muslimer i Sverige att leva i enlighet med islam och koranen, har nyligen bildats i Malmö. Ett tiotal imamer från hela landet ingår i rådet startats på initiativ av imamen Saeed Azam i Malmö, rapporterar Skånska Dagbladet."
"Jan Hjärpe, professor emeritus och expert på islam, säger till TT att redan tidigare fanns ett fatwaråd med bas i Malmö.
— Det finns flera liknande islamiska råd. Det som förenar dem är att de enbart representerar sig själva."
Källa, TT måndag 24 januari 2011:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar