2011-09-14

Biskop ska predika om muslimer vid riksdagens öppnande



"Kommer Växjös biskop Jan-Olof Johansson att göra en "Brunne", att predika Sverigedemokraterna ut ur kyrkan?"

"Hur viktigt är det att gudstjänsten är interreligiös?

- Det är viktigt. Viktigt att vi visar att vi har en del gemensamt. Jag tycker att det är fint att vi är tillsammans på det här sättet. Texten jag predikar över slutar med att Jesus säger till Sackaios att även han är ett Abrahams barn.

Abraham som alltså såväl kristna, muslimer och judar refererar till.

- Ett skäl till att Åke Bonnier ringde upp mig och frågade om jag ville predika är att jag är engagerad i en skola i Betlehem, en kristen skola där många muslimer går."

" - Jag kommer att predika om den kortväxte Sackaios som klättrade upp i ett träd för att få se Jesus. Det handlar om att våga ta klivet upp, att vidga perspektiven för att se mer av livet."


Källa, Dagen onsdag 14 september 2011: http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=276553

Inga kommentarer: