2011-09-13

Biståndsministern bekräftar att malmösosse fått ministerposter i Somalia



"Det var efter en resa till Mogadishu i somras som Abdiwahab Hussein Khalif blev övertalad att ingå i Somalias federala övergångsregering. Han tackade ja och är nu dess vice premiärminister och handelsminister. Utnämningen bekräftas av biståndsminister Gunilla Carlsson."

"Han säger att han kommer att tillbringa det mesta av sin tid i Mogadishu framöver men att han också kommer att åka tillbaka tilli Malmö emellanåt eftersom familjen ska bo kvar här."

"Abdiwahab Hussein Khalif har bott i Sverige i drygt 20 år och är medlem i Möllevångens socialdemokratiska partigrupp och ledamot av Södra Innerstadens stadsdelsfullmäktige. Vad som händer med hans politiska uppdrag i Sverige är han osäker på.

– Jag hoppas på att ha fortsatt kontakt med mina kollegor och partikamrater, men jag kommer att fråga min ordförande om jag kan ta tjänstledigt, säger Abdiwahab Hussein Khalif."



Inga kommentarer: