2011-09-09

Momodou skäller ut Dan Park i Expo




"Momodou fick också själv smaka på rasismen kort efter att han polisanmält auktionen när provokatören och konstnären Dan Park spred affischer föreställande honom iförd en halskedja och koppel samt texten "vår negerslav är bortsprungen".

– Det är ytterligare ett tecken på den rasism som finns i samhället. Han kallas för en konstnär och hans beteende förklaras som yttrandefrihet men i det här fallet har jag tolkningsföreträde för det är jag som har blivit kränkt för resten av mitt liv. Mina barn och barnbarn kommer att få upp den bilden så fort de googlar mitt namn och det är oerhört kränkande, säger han.

Affischerna som dök upp både i Lund och Malmö innehöll dessutom namn och telefonnummer till nationens kurator och har också blivit ett polisärende.

– Konstnären är misstänkt för både förtal och för hets mot folkgrupp"



Läs mer om bakgrunden samt en intervju till med Malmös berömde gatukonstnär Dan Park i Nyheter 24 torsdag 8 september 2011: http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/609533-dan-park-dem-har-anmalt-ture-sventon-for-negerboll

Inga kommentarer: