2012-09-17

Könssegregerad idrott på Römosseskolan



Den muslimska friskolan Römosseskolan förbjuder låg- och mellanstadieeleverna att ha idrottsundervisning med pojkar och flickor blandat:

"Jag gick in i en mataffär då jag plötsligt träffade på gamla elever från Römosseskolan (en muslimsk skola) i Göteborg jag tidigare haft som min arbetsplats som idrottslärare. Där undervisade jag alla flickorna i grundskolan.

Jag bestämde mig att göra en master piece of art och skapade olika danskoreografier för alla klasser. Efter 10 veckors slit var vi klara. Vi hade en supershow i skolmatsalen där jag agerade DJ. Hela den dagen var sagolik! Jag fick en sådan beröm och möttes av en sådan enorm glädje som man sällan upplever. Med detta i bakhuvudet stöter jag på ett gäng flickor i matbutiken i fredags varpå en av dem frågar:

- Du har varit vår danslärare… va?!
- Var… frågar jag först (och kommer inte ihåg för jag har ju varit danslärare på många ställen).
- På Römosseskolan.
- Ja, just det… det stämmer.
- Jag kommer fortfarande ihåg koreografin. 1-2-3 klapp – bak – bak – bak ihop.
- Oj då! Vad roligt!
- Vi gick i 5:an då. Nu går jag i 9:an."


Källa, Bilge Güls Metroblogg lördag 15 september 2012:
http://metrobloggen.se/dancingqueenbella/shopping-for-helgens-mat-bak/


Bild på Römosseskolans förre idrottslärare Bilge Gül som inte med ett ord ifrågasätter varför hon enbart fick undervisa flickor och inga pojkar:
http://metrobloggen.se/dancingqueenbella/files/2012/09/IMG_40191.jpg

Inga kommentarer: