"En andra utgångspunkt gäller pengar
och inflytande och leder mig till
Skandinaviens första moské som ligger vid
Rosengård i Malmö. Det är historien om
Bejzat Becirov som reste från Makedonien
till Sverige för att arbeta. Året var 1962
och antalet muslimer i Sverige var färre
än 1 000. Bejzat uppfattade inte sig själv
som särskilt religiös, islam hörde bara
till hans bakgrund. Men han bar på en dröm
och åkte med den till Mekka.
och inflytande och leder mig till
Skandinaviens första moské som ligger vid
Rosengård i Malmö. Det är historien om
Bejzat Becirov som reste från Makedonien
till Sverige för att arbeta. Året var 1962
och antalet muslimer i Sverige var färre
än 1 000. Bejzat uppfattade inte sig själv
som särskilt religiös, islam hörde bara
till hans bakgrund. Men han bar på en dröm
och åkte med den till Mekka.
Med ungdomens oförmåga att känna
verklighetens begränsningar stegade han in
på ett kontor för Organisation of the
Islamic Conference där en äldre man
vänligt lyssnade på den unge långhårige
verklighetens begränsningar stegade han in
på ett kontor för Organisation of the
Islamic Conference där en äldre man
vänligt lyssnade på den unge långhårige
européens vidlyftiga planer och plötsligt
Bejzat på en bankett i Jidda, placerad mellan organisationens generalsekreterare och Saudiarabiens dåvarande statsöverhuvud, kung Faysal. Den kvällen blev han erbjuden 200 000 dollar som en grundplåt till sitt moskébygge.
Det skulle ta ytterligare tio år och
många turer innan bygget var färdigt och kanske hade han inte uppfattat att det fanns ett finstilt villkor som följde med bidraget från Saudiarabien, men ett år efter invigningen parkerade en bil utanför Malmö Islamic Center. Ut steg några representanter för saudiska Ministeriet för muslimska frågor. De erbjöd Bejzat Becirov en stor summa pengar för att lösa honom från ansvaret för moskén. Han skulle visserligen sitta kvar som chef, men utan inflytande. När Bejzat berättar om deras besök 25 år senare blir han fortfarande upprörd. Besökarna fick ett rungande nej och kördes ut av en ilsken föreståndare. Idag säger han att han ”varken vill ha med saudierna eller några andra sekter att göra”.
– Vi är 90 nationaliteter och
därför aktar vi oss för att binda oss vid ett visst lands tolkning av islam. Skulle vi det hade vi haft ett krig härinne. Jag tror att moskéer där muslimer från Mellanöstern har det största inflytandet också är de som har mest kontakter med Saudiarabien. Vi tar numera varken emot pengar eller lyssnar på deras fatwor. Frågan om varifrån pengarna kommer tycks inte längre vara lika kontroversiell som när Malmömoskén byggdes."
Källa, sidorna 1 - 3 i Tina Tunanders bok
Resa i Sharialand.
Ett reportage om kvinnors liv i
Saudiarabien:
Köp boken på Bokus för blott 50 kronor:
Författaren Tina Tunander ställer gärna upp och beslöjar sig själv på muslimskt vis inför islamiseringstidningen Sydsvenskans recension av boken:
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar