2010-09-03

Toppmoderat försvarar islamistisk friskolerektor


Den muslimska friskolan Römosseskolans rektor heter Abdirisak Waberi. Han har islamistiska åsikter och förordar sharia där kvinnor ska piskas. Göteborgs toppmoderat Jan Hallberg försvarar sin partikamrat:


"Catarina: Jag har alltid röstat moderat men kan inte göra det i år eftersom ni har Abdirisak Waberi på er list. Hur tänkte ni där?

Jan Hallberg: Jag har känt Abdirisak Waberi i många år. Han varit aktiv och förtroendevald i Moderaterna ett antal år. Jag vet att Abdirisak inte står för det som lagts i munnen på honom i en intervju som sedan har fått stor spridning. Abdirisak delar alla de värderingar vi har om jämställdhet, synen på kvinnan och familjen med mera. Men jag inser att det finns grumliga krafter som gärna använder Abdirisak i sin egen sak. Det tycker jag är förkastligt och jag är beredd att försvara Abdirisak som är en hedersman."


Källa, chatt i Göteborgsposten torsdag 2 september 2010:


Inga kommentarer: