2009-08-09

Invandrarpolis festade med kriminella ifrån Rosengård



En invandrarpolis i Malmö har förflyttats av polisledningen. En internutredning ska granska anklagelserna. Polismannen påstås ha festat med sina vänner från ett grovt kriminellt gäng i Rosengård. Invandrarpolisen kränks av förflyttningen och påstår att det hotar rekryteringen av invandrare till polisutbildningen:



"En polisman i Malmö är förflyttad efter påstått umgänge med gängkriminella. Han lyftes från sin ordinarie tjänst i början av juli.


Polisledningen tog beslutet att flytta polismannen från yttre tjänst i uniform och patrullbil till skrivbordsuppgifter i en annan del av stan efter att minst en skrivelse kommit in till myndigheten om händelser under juni månad.


I skrivelsen påstås polismannen, enligt Sydsvenskans uppgifter, ha kontakter och privat umgänge med personer i den ena av de båda grupper som driver det så kallade gängkriget i Malmö: M- och K-falangerna.


Om en polisanställd sätter polisens förtroende hos allmänheten i fara är det ett tillräckligt skäl för att förflytta någon.


– Men då måste det som sägs ha substans, det kan inte vara lösryckta åsikter, säger Ulf Sempert, polismästare i Malmö."


"Sydsvenskan har talat med en lång rad poliser, även i chefsställning, som bekräftar att förflyttningen av den anklagade polismannen beror på påstått vänskapliga relationer med kriminella – en källa säger att polismannen ska ha setts festa med folk ur det ena av M- och K-falangerna."



Källa, Sydsvenskan och Trelleborgs Allehanda lördag 8 augusti 2009:






"I stället fick han höra att han ju kunde gå tillbaka till ordinarie tjänst om allt var okej när skrivelsens uppgifter kontrollerats.


– Men då hade det ju redan kommit ut och skitat ner mig i vilket fall. Detta var i juni. Jag vet inte vad som händer. Jag har inte hört något sen dess.


Vad tror du det här kommer ifrån?


– Ska vi tala klarspråk? Jag är invandrare, om jag går omkring på Rosengård och det kommer fram en kriminell och hälsar – vad ska jag göra? Be honom dra åt helvete? Det ger ju ingenting. Då bygger man bara upp murar. Nej jag är vänlig, jag skakar hand med folk, jag respekterar människor.


Polismannens slutsats är att skrivelsen bara är ett försök att svärta ner honom och hans sätt att sköta arbetet.


Han hänvisar till kollegorna i den egna gruppen, som han umgåtts med i stort sett dygnet runt – de borde ha märkt om han hade skumma kontakter.


– Ska Rikspolisstyrelsen nu ha fler invandrare i kåren så kan de inte rekrytera och utbilda någon och sen säga till honom att sluta prata med dem de växte upp ihop med. Då blir han klassad som ett svin och allt blir bara värre. Hela poängen med att rekrytera bland invandrare är ju att ge bättre förståelse."



Källa, Sydsvenskan och Trelleborgs Allehanda lördag 8 augusti 2009:




Inga kommentarer: