Skolverket har på sin hemsida lagt ut den muslimska friskolan Ögårdsskolans kvalitetsredovisning:
"Kval.red Malmö, Islamic Center Församling Ögårdsskolan 07/08 (PDF, 127 kB) Externt inrapporterade dokument MALMÖ Verksamhetsform: Grundskola Verksamhetsår: 2008 Läsår: 0708"
"KVALITETSREDOVISNING
ÖGÅRDSSKOLAN
– LÄSÅRET 2007/2008 -
OMRÅDE: Husie rektorsområde
NÄMND: Husie stadsdelsfullmäktige
MALMÖ DEN 2008-11-12
UPPGIFTSLÄMNARE:
NAMN Ann-Louise Wallner
TEL 040-22 83 22"
"B. Grundfakta
Analys av den demografiska och sociala karaktären i rektorsområdet Husie
Ögårdsskolan tillhör Husie rektorsområde. Ögårdsskolan är en grundskola 0-6,
inkl. 2 förskoleklasser och 2 fritidshem. Skolan har ca 215 elever och fritidshemmen har ca 50 elever. Samtliga av de tillsvidareanställda lärarna har föreskriven utbildning. Inom skolan finns också specialpedagog, kurator, skolsköterska, elevassistenter, ekonomipersonal, kokerskor och busschaufförer.
inkl. 2 förskoleklasser och 2 fritidshem. Skolan har ca 215 elever och fritidshemmen har ca 50 elever. Samtliga av de tillsvidareanställda lärarna har föreskriven utbildning. Inom skolan finns också specialpedagog, kurator, skolsköterska, elevassistenter, ekonomipersonal, kokerskor och busschaufförer.
Skolan har inte tillgång till psykolog- och logopedresurser från stadsdelens resursteam. Dessa tjänster köper skolan in vid behov utifrån.
Ögårdsskolan är en friskola knuten till Islamic Center i Husie rektorsområde men nästan alla elever kommer ifrån stadsdelarna Rosengård, Fosie och Södra Innerstaden. Därför har vår skola många nationaliteter och språken representeras i huvudsak av arabiska och somaliska.
I de stadsdelar som våra barn kommer ifrån finns det många barn och ungdomar som lever under svåra hemförhållanden, i en socialt tung stadsmiljö. Vi har elever med en stark kraft att vilja lära sig och få en god framtid och detta måste vi möta med en positiv inriktning trots den tunga sociala miljön.
Alla våra elever har utländsk bakgrund, den socioekonomiska nivån är generellt sett låg och en stor andel av föräldrarna har låg utbildningsnivå. Många elever är i behov av hjälp och stöd i sitt lärande."
"D. Förutsättningar för verksamhetens måluppfyllelse
Grundskola, fritidshem samt förskoleklass
Vi är en grundskola med ca 215 elever. Vi har i huvudsak elever från andra upptagningsområden än den stadsdel som vi tillhör.
Andelen elever med utländsk bakgrund är konstant, den socioekonomiska nivån är låg och en stor andel av föräldrarna har låg utbildningsnivå.
Vi har märkt av en tendens till minskning av elevunderlaget. Vi noterar en viss rörlighet i in och utskrivningar av elever.
Effekten av detta är att elevsammansättningen i varje klass förändras över läsåret, detta ställer stora krav på lärarna att dels individualisera undervisningen men också att ständigt arbeta med gruppdynamiken."
"Vi har haft ett besök från Miljöförvaltningen och brevledes kompletterat uppgifter till Skolverket.
Miljöförvaltningen – Undervisning om hur allergironder genomförs, och därefter genomfördes det en allergirond. Luftkvalitet inomhus och utomhus uppmäts och redovisades med godkänt resultat. Inomhusluften var bra men utomhusluften kunde på vissa områden ligga vid gränsvärdena.
Skolverket – Svar till skolverket angående anonyma anmälningar. Svar har skett i skriftlig form och personligt besök av Bitr. Rektor på Skolverkets kontor i Lund. Vi har fått svar och bekräftelse att detta är utrett."
"Alla elever från årskurs F-6 erbjuds träning i sitt modersmål; arabiska, bosniska, kurdiska och somaliska."
"Eftersom eleverna på skolan har ett annat modersmål än svenska är ämnet Svenska som andraspråk väldigt viktigt. En lärare har på kvällstid studerat detta ämne på Malmö Högskola, även en del andra lärare har svenska 2 kompetens."
"Den stora kostnaden för psykologundersökningar, personliga assistenter, speciallärarhjälp gör att alla elevers behov av hjälp för språklig utveckling kan tyvärr inte kan tillfredsställas. Skolpengen räcker inte till för att ge eleverna med särskilda behov det stöd som de behöver."
"Rastvakterna försöker aktivera barnen med lekar för att öka trivseln, få barnen att röra sig och undvika konflikter mellan barnen. Vi arbetar för att få ett staket runt skolan."
"För att förhindra kränkningar har vi ständiga samtal med eleverna. Vi försöker skapa "vi-känsla" för att förebygga konflikter."
"Hur gick det läsåret 2007/2008? En del av kamratstödjarna visade sig att inte vara mogna för sina uppgifter och blev då avsatta."
"Föräldrarådet på Ögårdsskolan fungerar som en länk mellan föräldrar och skola. En lärare är samordnare på mötena och tar upp olika tankegångar inom det svenska skolväsendet och försöker förebygga okunskap."
"Lärarna kallar även till föräldramöten, men detta fungerar ofta inte p.g.a. bristande intresse och engagemang från föräldrarnas sida."
"Skolan är dock inte nöjd med engagemanget till föräldrarådet. Alldeles för få föräldrar anmäler sitt intresse."
"Huvuddelen av eleverna på skolan bor i segregerade områden i Malmö."
"Resultat nationella prov ÅK 5.
År VT 2008. Av 24 elever har 7 elever åtgärdsprogram i svenska, 1 elev i matematik och 1 elev i engelska. Efter en samlad bedömning av våra elever så har inte alla elever uppnått målen. Några elever har också varit frånvarande vid vissa tester. Vad vi kan utläsa av testerna så är det de elever som har åtgärdsprogram som inte har nått kravnivån. Vår bedömning är att den sociala situationen i hemmen är sådan att lugn och ro saknas eller brister."
"Omsättning av elever.
Vi har ett visst in och utflöde av elever vid skolstarten och även periodvis under terminernas gång. En del flyttar till annan ort och en del avflyttning beror på att t.ex. syskon börjar ÅK 7 och ibland tar sina småsyskon med sig till annan skola. I några fall trivs inte eleven i sin klass och i andra fall kan det bero på att vi ställer för höga krav på föräldrarna dvs. vi tar ständiga kontakter om situationer som händer på skolan."
Källa, kvalitetsredovisning för Ögårdsskolan, insänd till Skolverket 12 november 2008:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar