2009-08-17

Islamic Centers fängelseimam om ramadan



Moskéns imam i Malmö försöker idag tuta i oss hur trevliga muslimska brottslingar blir under ramadan:



"De goda gärningar man utför under ramadan betraktas som bättre, och blir mer belönade, än under resten av året, säger Ayoub Chibli.

Ayoub Chibli är fängelseimam och familjerådgivare vid Islamic center.


Vad är en god gärning?

– Profeten beskriver det med få ord. Det är en gärning som man kan känna stolthet över, och där man inte är rädd att bli upptäckt när man utför den. Säg att jag besöker en sjuk person – det är inget jag skriver om i tidningen, men om någon ser mig skäms jag inte.


Vilken typ av goda gärningar utförs under ramadan?

– Den viktigaste delen handlar om att öva sig i att vara en god människa. Att undvika att äta och dricka – det är den lilla biten. Det klarar nästan vem som helst. Men alla klarar inte att avstå från onda handlingar. Man ska vara som en Koran som går på gatan.


– Som fängelseimam märker jag verkligen på attityderna när några av de intagna fastar under ramadan. De blir lugna, goda, hjälpsamma och ödmjuka i en omgivning som annars är tuff och hård."



Läs resten av artikeln i islams propagandaorgan Sydsvenskan måndag 17 augusti 2009:


Inga kommentarer: