2011-03-08

Homosexuell kränktes av Islamic Centers imam


Islamic Centers imam i Malmö jämförde homosexualitet med det olagliga brottet incest, inför en homosexuell kvinna och hennes klasskamrater. Borde inte detta vara ett fall för RFSL?


"Morgonpromenad, frukoststund och en härlig lång dusch med lillprinsen, följdes av väckning av resterande älsklingar för att sedan styra färden mot moskén i Malmö. Dagen var nämligen vigd åt ett intressant studiebesök just där med skolan och det var inte utan att besöket blev just intressant. För mig som inte tror på speciellt mycket mer än livet, kändes imamens berättelse om kvinnosyn och ritualer oerhört avlägset. Att man kan älska en Gud och profet mer än sina barn, och dessutom anpassa hela sitt leverne efter en skriven bok, är för mig fullständigt otänkbart. Det känns så "gammalmodigt" på något vis...

Då jag ställde frågan om synen på homosexuella, drogs paralleller med incest och beteendet ansågs som synd snarare än kärlek. Jag må vara trångsint, men dagens visit bidrog snarare till frustation än ökad förståelse. Jag vill bara öppna ögonen på dessa stackars människor och förklara hur förlegat deras tankesätt faktiskt är, och samtidigt försöka få dem att förstå hur jag ser på det hela... Antar att kulturen och ekonomin har en alldeles för betydande roll, och precis som här så krävs det välfärd för att bryta gamla mönster. Det är ju faktiskt bara 32 år sedan homosexualiteten togs bort som en diagnos från socialstyrelsens register, och tänk vad som hänt sedan dess. Numer kan vi, precis som alla andra, leva ett öppet, härligt liv, med rätt att både ingå äktenskap och skaffa barn - fantastiskt, men samtidigt en sådan självklarhet!

Nåväl, jag hoppas i alla fall att de inom en snar framtid ska få upp ögonen och inse att man faktiskt är lika mycket värd, oavsett kön, läggning, härkomst eller religion!"

Källa, Emelies blogg måndag 7 mars 2011:


"Om mig


Svedala, Skåne, Sweden

Well...En lyckligt lottad ung tjej, som redan hunnit med en stor del av livet: Har träffat tjejen i mitt liv, gift mig, fött världens två finaste pojkar & byggt hus Och nu återstår...!? ...en massa bus, äventyr & vardag, som ni kan vara med och följa här! Så häng med och upplev mitt härliga liv som flata, mamma och hemmafru ;)"

Källa, Emelies presentation av sig själv som bloggerska:


Inga kommentarer: