2011-03-11

Islamic Centers imam kallad till Malmö tingsrätt


Den initierade Lokaltidningen har ett avslöjande om Islamic Centers imam som kallas till Malmö tingsrätt idag fredag 11 mars 2011:


"MALMÖ. I eftermiddag träffar lagman Eva Wendel Rosberg imamen och socialdemokraten Ayoub Chibli för att få klarhet i hans lämplighet som nämndeman i Malmö tingsrätt.

Det tillhör inte vanligheterna att en lagman träffar en nämndeman på detta sätt - anledningen är Ayoub Chiblis uttalanden i Sydsvenskan Dagbladet hösten 2009 om homosexualitet som ”onda begär” och att en svensk imam som viger homosexuella skulle tvingas löpa gatlopp.

- Vi ska ha ett samtal kring detta, men något beslut fattar jag inte förrän tidigast i början på nästa vecka, säger Eva Wendel Rosberg.

Tycker du att Ayoub Chibli är lämplig som nämndeman i en svensk tingsrätt?

- Som domare dömer jag aldrig efter vad som skrivs i tidningen.

Som lagman kan Eva Wendel Rosberg entlediga en olämplig nämndeman eller stänga av denne i sex månader."

"Ayoub Chibli är upprörd över eftermiddagens möte.

- De kunde lika bra säga till mig att jag inte får vara nämndeman eftersom jag är muslim.

Som muslim kan jag inte säga annat än vad som står i Koranen, och där står att homosexualitet inte är tillåtet."


Källa, Lokaltidningen fredag 11 mars 2011:


Bild på Ayoub Chibli:


Inga kommentarer: