2011-03-11

Tingsrätten ska göra pressmeddelande om Islamic Centers imam


"nu är frågan om han kommeratt döma fler mål.

Lagmannen vid Malmö tingsrätt, Eva Wendel Rosberg, uppmärksammades på att Ayoub Chibli uttalat sig negativt om homosexualitet., Därför kallade hon honom till sig för ett enskilt samtal under fredagen."

"Tidningen var i kontakt med Eva Wendel Rosberg under torsdagen.

- Jag vill bilda mig en egen uppfattning, sa hon då.

På fredagseftermiddagen efter mötet ville hon inte säga särskilt mycket.

- Vi har haft ett bra samtal och jag kommer att återkoppla till honom i början på nästa vecka, säger Ewa Wendel Rosberg. Därefter kommer jag att gå ut med ett pressmeddelande eftersom det är ett så stort massmedialt intresse.

"Beslutet om han får vara kvar som nämndeman kommer alltså att ske innan dess."

"Det jag tittar på är om det är något som kan skada allmänhtens förtroende för rättsskipningen. För domstolen är det viktigt att döma lika oavsett religion, kön eller sexuell läggning."


Källa, Skånska Dagbladet fredag 11 mars 2011:


Inga kommentarer: