2011-04-29

Gripen gatukonstnär ska klä ut sig till negerslav





"Dan Park avstängd: "Jag får klä ut mig till negerslav"

Gatukonstnären Dan Park stängs av från Malmö högskola efter de omtalade slavaffischerna. Felaktigt, enligt honom själv, och nu delar han ut en ny känga till Afrosvenskarnas riksförbund.

– De reagera på små smaker. Att överreagera ingår i deras affärsplan, säger han till Nyheter24.

MALMÖ. Dan Park fick på torsdagen reda på att han stängs av från Malmö högskola. Men enligt honom har skolan inte pratat med honom direkt utan i stället fick han reda på det via media.

– Ingen från skolan har pratat med mig. jag kommer gå dit ändå och se om jag blir bortplockad. Jag får maskera mig och klä ut mig till negerslav, säger han till Nyheter24.

Bakom avstängningen ligger de uppmärksammade affischerna på Jallow Momodou från Afrosvenskarnas riksförbund och anställd på Malmö högskola. På affischen fanns även texten "Vår negerslav är bortsprungen"."

" – Jag tycker det är så självklart att det är svårt att förstå varför man inte ska stänga av honom. Det är ett rasistiskt påhopp och man får inte uppträda på det viset säger Lennart Olausson rektor på Malmö högskola till Nyheter24."

"Kommer du gå till skolan i dag?

– Ja det kommer jag. Jag har andra affischer som jag måste kopiera upp. Nu har jag gjort en grej runt han som brände koranen i USA."




Inga kommentarer: