2012-06-26

Muslimsk friskola förbjöd niqab


"Jag har skrivit om niqab i skolan tidigare på min engelska blogg, och då tog jag upp skolverkets skrivelse om att man inte fick förbjuda det klädesplagget i svenska skolor, men den enskilde läraren får hävda att niqaben försvårar undervisningen och förbjuda det, enligt aftonbladet.

Detta betyder då att den enskilde läraren riskerar att utpekas som rasist, fast de flesta lärare anser att man skall kunna se elevernas ansikten för att få en bra interaktion.

Som kuriosa kan jag meddela skolverket att den muslimska friskolan jag jobbade på, Al-Azharskolan, hade ett förbud mot just niqab av pedagogiska skäl. Det var inget konstigt med det, och jag står helt bakom det."

Källa, läraren Haralds blogg måndag 18 juni 2012:
http://varfor-bli-upprord.blogspot.se/2012/06/den-nakna-sanningen-om-arabiska-man.html


"Well, as a teacher you need to meet the student and see that she understands and really have good contact with her. There are alse the governmental issue. As a teacher you are obliged to grade your students. How will you be able to make sure that the student in niqab, doing the test, is the right person? Having a femal "peeper" looking behind the niqab every lesson? That is a terrible thought.

To make my point even stronger. When I worked at Al Azharskolan, a muslim school, the headmaster said it was forbidden of the same reasons I wrote above. Why shall then we non-muslims at all discuss this issue? If the own people says it is wrong in school for the students (exept for a small extreme group).

Finally: If you use it during an experiment in chemistry it will make it more dangerous because you can not see as good as others when things happens."

Källa, läraren Haralds engelskspråkiga blogg 12 januari 2012:
http://harald-english-karlstad.blogspot.se/2012/01/niqab-in-school-muslim-dressing.html


Dagens Nyheter har fått tipset om detta förbud och fann det intressant. Tidningen ska undersöka saken.

Inga kommentarer: