Som berättades i bloggen igår 6/4 lämnade den muslimska friskolan Ögårdsskolan inte in någon kvalitetsredovisning för år 2004. Varför inte? Dåvarande utbildningsledaren skrev kvalitetsredovisningen för år 2003 och år 2004. Han framförde en massiv och detaljerad kritik kring skolfrågorna. Dessa gällde brister i Ögårdsskolans ledningsfrågor, kompetensutveckling och skoljuridik med mera.
Efter övervägning i skolledningen förvägrades 2004 års kvalitetsredovisning att lämnas in i befintligt skick. Detta trots att utbildningsledaren hade byggt på saklig grund, var pedagogiskt strukturerad och välformulerad i sin kritik. I utbildningsledarens version fanns inga personpåhopp, ogrundade påståenden eller klent underbyggda fakta. Kvalitetsredovisningen lämnades aldrig in. Den ersattes med en redigerad utgåva där någon annan på skolan kom på hur man rör samman en kvalitetsredovisning:
- tag flertalet av de delar som inte innehöll kritik från den ursprungliga redovisningen
- lägg till olika urklippta utdrag från olika dokument den ansvarige för utbildningsfrågor hade skrivit i olika frågor
- kopiera vissa delar från kvalitetsredovisningen från 2003
- klipp sedan ihop allt detta, rör ihop lite och klart! Kvalitetsredovisningen för 2004 har sett dagens ljus
- lägg till olika urklippta utdrag från olika dokument den ansvarige för utbildningsfrågor hade skrivit i olika frågor
- kopiera vissa delar från kvalitetsredovisningen från 2003
- klipp sedan ihop allt detta, rör ihop lite och klart! Kvalitetsredovisningen för 2004 har sett dagens ljus
När denna nya version av kvalitetsredovisning för 2004 hade klippts ihop var den för sen att lämnas in till Malmö stad. Kanske skickades den in i efterhand. Den kan också ha sänts till Skolverket eller ingått i presentationsmaterialet som Skolverket fick inför sitt besök på Ögårdsskolan.
Fusket verkar fortsätta. Siffrorna för kvalitetsredovisningarna 2006 och 2007 är identiska. Hur är det möjligt? Hur kan två olika år rendera exakt lika resultat i tre olika ämnen? I dessa två års redovisningar uppnådde 26/38 elever kunskapsmålen i matematik, 25/38 elever kunskapsmålen i svenska och 26/38 elever kunskapsmålen i engelska. Totalt en godkändnivå på 68 % eller två tredjedelar.
Vilken tjänsteman har missat denna jämförelse, om det överhuvudtaget granskas? Delar av skolans ekonomiska redovisning för 2006 och 2007 har uppenbara inslag av kopierade sifferposter. Det understryker att Ögårdsskolans och Islamic Centers redovisningar inte granskas av Husie stadsdel i Malmö. Sätts de bara in i en pärm utan kontroll? I så fall sanktionerar stadsdelen genom sin passivitet Islamic Centers nonchalans till seriös granskning. Det torde röra sig om ett förordningsbrott.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar