Den muslimska friskolan Ögårdsskolans ena hemspråkslärare vittnade om hur utkastade elever med allvarliga problem hamnar på Islamic Centers egen friskola vid moskén i Malmö:
Så här går det till när de värvas, vilket även tas upp i de anmälningar som inkommit till Skolverket mot Ögårdsskolan hösten 2007:
Den som har bäst kontakt med det muslimska kollektivet är Ögårdsskolans och Islamic Centers imam. Medlemmarna kommer till honom med sina problem. Då tar föräldrarna upp att deras barn slängts ut från någon skola. Det rör sig om elever som inte är önskvärda på de kommunala skolorna i Malmö. Imamen säger att föräldrarna menar att det är de kommunala skolornas fel att deras barn beter sig dåligt.
Imamen säger då att eleverna är välkomna till Ögårdsskolan. Han lockar med att Ögårdsskolan kan lösa elevernas problem, har goda resurser och jättebra lärare. Imamen använder en säljmetod som bygger på en falsk bild av skolans specialresurser. En stor okunskap om hur svensk skolgång fungerar och handlar om styr imamen. Om en elev får nya kompisar på Ögårdsskolan blir han inte botad från sin ADHD. Inte heller för att det finns en basketkorg. Ej heller blir eleven med ADHD botad när den sätts i en klass på Ögårdsskolan som redan har 3-5 elever med ADHD, DAMP, Aspergers syndrom och andra grava inlärningsproblem. Det är omöjligt att hjälpa ännu en. Ögårdsskolan med 12 klasser i årskurs 1-6 har en enda speciallärare. Kommunala 1-6-skolor som har 6 klasser har oftast två speciallärare. Alltså 4 gånger mer resurser per problemelev än vad Ögårdsskolan har.
Imamen går till biträdande rektor och berättar om eleven. Biträdande rektor i sin tur uppsöker klassföreståndaren och drar följande version:
" - Imorgon får du en ny elev i klassen, men det är en jääääteduktig elev, inga problem alls, men imamen berättade att familjen ville flytta barnet från sin nuvarande skola eftersom den är så stökig."
Klassföreståndare som hört visan förut tänker genast så här:
" - Du får inte ens 24 timmar i förväg veta att du får en ny elev, som med all säkerhet har stora problem i klassrummet eller är våldsam och vill du ha extra resurser så dröm vidare."
Imamens, biträdande rektorns och rektorns inställning till värvning av elever torde rendera i omvända personalförhållandet: Det borde finnas lika många speciallärare som klassföreståndare, eftersom behovet är så stort. Rektorn och imamen saknar pedagogisk utbildning. Därför förstår de ingenting om elevers specialbehov, än lite i teorin. Ögårdsskolan är en förvaringsplats för problemelever. Ögårdsskolan kvitterar ut skolpeng för dem. När de lämnar årskurs 6 är de inte längre Ögårdsskolans problem.
Det har funnits elever på Ögårdsskolan som skulle ha gått i årskurs 7, men som Ögårdsskolan hållit kvar ett år extra efter årskurs 6 och låtit dem gå om. Utan annan synbar anledning än att kvittera ut skolpeng för dem ett extra år. En elev gick om två - tre år på mellanstadiet för att pappan inte ville flytta henne till en svensk skola. Pappans muslimska bakgrund användes för att göra som han ville i svensk skola. Så går synen över hos en del föräldrar att skolan är en förvaringsplats och ingen läroanstalt som följer skollagen. Skolverket tillåter Ögårdsskolans skolledning att ha skolan vid moskén som sin lekplats där man godtyckligt stiftar regler och leker med elevers specialbehov och utveckling.
Påhärjad av elevvärvaren imamen och förskolläraren till biträdande rektor är Ögårdsskolan ett monument av godtycke och okunskap vad gäller egentlig elevomsorg. Imamen, rektorn och biträdande rektor saknar rätt och nödvändig pedagogisk kompetens. Malmö stad såväl som Skolverket tillåter Ögårdsskolan att vara en självständig enklav. Efter ett halvt års utredande av anmälningarna är Skolverket inte klara utan fortsätter med sin korrespondens. Misskötsel av ekonomi, juridik, elever, anställda ger aldrig någon påföljd eftersom det är en muslimsk verksamhet. Likaså har journalister som bevakar Ögårdsskolan fått propåer från muslimskt håll att de inte bör skriva om Ögårdsskolan. Den inställningen är grogrunden till den verkliga rasismen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar