Germunds blog har hittat utbildningsförvaltningens inspektion av Bismilahi terrorförskolor i Rinkeby och Tensta:
http://germundandersson.blogspot.com/2008/04/bedrgeri-eller-terroriststd.html
http://germundandersson.blogspot.com/2008/04/bedrgeri-eller-terroriststd.html
Nedanstående citat kommer från inspektionsrapporten för 2007:
"Alla barn utvecklar sitt
modersmål parallellt med svenska som andraspråk. Det finns även inslag av
islamska aktiviteter av vilka en stor del sker på ett tredje språk; arabiska."
modersmål parallellt med svenska som andraspråk. Det finns även inslag av
islamska aktiviteter av vilka en stor del sker på ett tredje språk; arabiska."
"Utöver detta finns en grupp för planering av islamska aktiviteter."
"För att skapa utrymme för dessa gruppers möten och avdelningarnas egna
planeringar använder enheten imamen och språkresurserna i barngruppsarbetet."
planeringar använder enheten imamen och språkresurserna i barngruppsarbetet."
"Eftersom samtliga barn på förskolorna har invandrarbakgrund framgår
det att verksamheten ser sig ha ”ett lite annorlunda uppdrag med tanke på barnens
behov av extra svenskspråksinlärning och integration.” Detta innebär att
verksamhetens värdegrundsarbete ska ta hänsyn till att ”föräldrarna kan komma
från en kultur som präglas av en helt annan värdegrund än den svenska, ha en
annan syn på jämställdhet mellan könen samt kan vara politiska flyktingar från ett
samhälle som inte präglas av samma demokratiska normer som de svenska”."
det att verksamheten ser sig ha ”ett lite annorlunda uppdrag med tanke på barnens
behov av extra svenskspråksinlärning och integration.” Detta innebär att
verksamhetens värdegrundsarbete ska ta hänsyn till att ”föräldrarna kan komma
från en kultur som präglas av en helt annan värdegrund än den svenska, ha en
annan syn på jämställdhet mellan könen samt kan vara politiska flyktingar från ett
samhälle som inte präglas av samma demokratiska normer som de svenska”."
"Verksamhetens gemensamma värdegrund baseras till stor del på islamska
värderingar och tankesätt. Personalen arbetar medvetet i barngrupperna med att
utveckla en förståelse för islamsk kultur och religion. Detta kommer till uttryck i
verksamheten genom samlingar då barnen läser verser från Koranen, den
planerade islamska verksamheten varje vecka med bland annat imamens
regelbundna besök i varje barngrupp."
värderingar och tankesätt. Personalen arbetar medvetet i barngrupperna med att
utveckla en förståelse för islamsk kultur och religion. Detta kommer till uttryck i
verksamheten genom samlingar då barnen läser verser från Koranen, den
planerade islamska verksamheten varje vecka med bland annat imamens
regelbundna besök i varje barngrupp."
"I de planeringar vi såg anslagna på avdelningarna vid inspektionen
framgick att det pedagogiska innehållet består av exempelvis skapande-, musik
och rörelse-, natur-, språk- och islamska aktiviteter."
framgick att det pedagogiska innehållet består av exempelvis skapande-, musik
och rörelse-, natur-, språk- och islamska aktiviteter."
"Verksamheterna ger många tillfällen att lyfta fram den islamska och somaliska
kulturen dock saknas inslag från andra kulturer i den pedagogiska miljön och i de
anslagna planeringarna. Förskolorna firar alla de islamska högtiderna"
kulturen dock saknas inslag från andra kulturer i den pedagogiska miljön och i de
anslagna planeringarna. Förskolorna firar alla de islamska högtiderna"
"Överlämnandet från Bismilahis förskolor till förskoleklass sker till flera skolor i
området. Den islamska skolan i Bromma är förstahands val för de flesta."
området. Den islamska skolan i Bromma är förstahands val för de flesta."
"Det somaliska
språket och de islamska inslagen i verksamheten ger en tydlig profil men även en
utmaning för den pedagogiska verksamheten."
språket och de islamska inslagen i verksamheten ger en tydlig profil men även en
utmaning för den pedagogiska verksamheten."
"Enheten stänger för planeringsdagar och vid de
islamska högtiderna Eid"
Det framgår tydligt att Bismilahi muslimska förskolor för somaliska barn drivit koranskola med hjälp av imamen. Detta sker även på den muslimska friskolan Ögårdsskolan i Malmö. Där har förskolebarnen islamologi med koranundervisning och koransånger samt korandanser på schemat. Detta visas stolt upp för föräldrar och i moskén inför politiker. Koranskola för förskolebarn är farlig indoktrinering som enbart syftar till att barnen ska vänja sig vid en enda religion när de är för små för att förstå alternativen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar