Den muslimska friskolan Ögårdsskolan vid Islamic Centers moské i Malmö har två skolledare. Den ene är rektor som inte arbetar fulltid med skolan, utan lägger sin mesta tid på moskén som VD för Islamic Center. Den andre är biträdande rektor. Hon har inte rektorns befogenheter.
Den biträdande rektorn var den fjärde person som tillfrågades av Islamic Center för tjänsten. Detta efter att de tre som stod före på önskelistan hade tackat nej. I efterkonstruktionen heter det att hon valts ut av Islamic Center speciellt för att organisera skolan. I stället valdes hon för att organisera förskolan, eftersom hon är förskollärare. Tre andra kandidater föredrogs alltså av Islamic Center för ledningsuppdraget av Ögårdsskolan innan den nuvarande biträdande rektorn blev aktuell.
Ingen av de tre andra förstahandskandidaterna hade kunnat arbeta lika osjälvständigt under Ögårdsskolans rektor/Islamic Centers VD som dagens biträdande rektor. De tre förstahandskandidaterna hade troligtvis ställt krav på verksamheten som rektorn/VDn inte hade uppskattat. Med sin förskolebakgrund är det en nackdel att sakna kompetens för grundskolefrågor. Flera lärare saknar seriös och konsekvent stöttning. Med rektorns välsignelse stöttar skolledningen i stället elever som bryter mot reglerna och föräldrarna till dem. Därför litar flera av Ögårdsskolans lärare inte på ledningsrollen som utövas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar