2008-04-14

Bismilahi shoppade loss i Dubai


Maken till förskolechefen i Bismilahi muslimska förskolehärva shoppade upp 170 000 kronor i Dubai av skattebetalarnas pengar. Han fick även 800 000 kronor rakt in på sitt privata konto:


"Han minns inte, han känner inte till svenska regler och han beklagar att han inte förstått.

Men maken känner inte till de 800.000 kronorna som förts över till hans konto. Han visste heller ingenting om hur man deklarerar sina inkomster.

- När jag kom till Sverige från Somalia 2002 talade jag ingen svenska, visste ingenting om de regler som gäller här. Min fru hade hand om allt, inte minst familjens ekonomi", fortsatte han.

Under fyrtio dagar vintern 2006 användes i alla fall hans American Expresskort då kläder och prylar köptes för 170.000 kronor i Dubai.

- Det var inte jag, någon hade stulit mitt kort", uppgav han i förhör i dag.

Varför skötte din fru ditt konto? undrade kammaråklagaren.

- Det är min fru som tar hand om mig, det är hon som har ansvar för mitt liv och jag tror inte att hon vill mig illa.

Men du säger du har teknisk utbildning, du har bott långa perioder i Dubai, du kan väl inte vara helt oerfaren, kontrade åklagaren."


Källa, Dagens Nyheter måndag 14 april 2008:

Inga kommentarer: