2010-02-16

Valfusk i centerpartiet



"Cirka 400 julkort, med syfte att marknadsföra sig själv och sina viktigaste frågor, skulle aldrig ha gått iväg till centerpartister om han känt till den kommande policyn mot sådana utskick. Det hävdar Örjan Berglund.

- Jag är politisk sekreterare och har självklart en massa adresslistor. Då har jag använt en del av dem för att skicka ut julkort. Men det var inte för att de skulle rösta på mig.

Inte för att rösta på dig?

- Jo, jo. Det var förstås ett led i att markera att jag finns. Men det finns ju medlemmar som har skickat så här på andra listor. Jag tänker inte gå in på det närmare. Frågan är vad som varit fel när vi inte haft några regler kring detta.

Ture Svensson, ordförande i Danmarks centerpartiavdelning, har till nyhetskanalen.se sagt att Örjan Berglund brutit mot de spelregler som finns inom Centerpartiet:

- Han har också varit hemskt oschyst mot alla andra som ställer upp i provvalet."


Källa, Uppsala Nya Tidning tisdag 16 februari 2010:



"Samtidigt som moderaterna är i blåsväder, tvingas också centerpartiet i Uppsala ta itu med misstänkt fusk i provvalsprocessen. I strid mot partiets gällande riktlinjer använde kommunalrådskandidaten Örjan Berglund medlemsregistret för utskick i sin personvalskampanj."


Källa, TV4 Nyhetskanalen tisdag 16 februari 2010:


Inga kommentarer: