2010-05-28

Lärare vill att elev ska tycka om moské


Lärarinnan Anna skriver så här om en tidigare elev som nu inte tycker om moskéer:


"En av mina fd elever, som jag hade när han gick i sjuan och åttan, visade sig vara någon helt annan än vad jag trodde.

Jag hade jättefin kontakt med den klassen när jag hade dem, och denna kille låg mig varmt om hjärtat då han alltid var så glad och trevlig och härlig att prata med. Så när jag hittade honom på facebook via andra ifrån den klassen som jag redan blivit vän med, så klickade jag på honom. Att jag lägger till gamla elever tillhör ovanligheten. Jag brukar oftast låta dem klicka på mig.

För någon vecka sedan såg jag att han hade gått med i en rätt så rasistisk grupp på facebook. Kanske en tillfällighet? Jag gav honom en andra chans och försökte glömma. Idag hade han gått med i en till grupp. Då skickar jag ett meddelande till honom som han svarar på. Hela vår konversation ser du nedan.

Har tagit bort honom från min vänlista då jag tycker det känns alldeles för obekvämt att ha honom kvar som vän. Jag kan helt enkelt inte motivera det för mig själv då jag bara blir sårad och provocerad när jag ser de grupper han går med i. Känner mig jättebesviken på att denna fina kille visar sig sitta inne med dessa åsikter. Han har liksom förstört mitt minne av honom.


(jag skrev)
Hej XX
Nu måste jag fråga - du har blivit medlem i moské i sverige nej tack,
eller vad det hette och nu bo i sverige = prata svenska.
Är det så att du hyser dessa åsikter på allvar?

(han svarar)
de ska inte va några svartskallar i sverige !

(jag skrev)
Oj då XX, vad tråkigt att höra att du var så inskränkt. Tyder ju ofta på okunskap eller rädsla så jag föreslår att du läser på lite och kanske hittar lite kompisar som är invandrare. Tills vidare kan jag nog inte vara vän med dig här på FB. Önskar dig allt gott i framtiden dock."


Källa, lärarinnan Annas blogg torsdag 27 maj 2010:



Facebookgruppen som lärarinnan Anna inte tycker om:

NEJ TACK ! Till moské i Sverige



Inga kommentarer: