2011-12-13

Lyxvilla prisdumpades när Islamic Center byggdes



"För varje kväll så tar jag promenader på samma väg. Och jag lägger alltid märke till samma hus.

Jag är en person som beundrar arkitektur, verkligen, för er som bor i Malmö och vet var Malmömosken ligger, så finns det en lång väg, mellan Malmömosken och Rosengårds kyrka, inte den protestantiska, utan en annan vit kyrka. Där finns ett underbart gammalt hus, som jag vid varje promenad stannar och kollar på. E6an från Trelleborg/Köpenhamn mot Lund/Göteborg passerar strax utanför trädgården, så kommer man söderifrån så ser man först mosken när man kollar åt höger, sedan ser man huset, och strax efter kyrkan. På ett avstånd av ca 500 meter mellan dessa punkter."


"Jag vet precis vilket hus TS menar, jag har själv tänkt tanken många gånger om hur synd det är att ingen nyttjar huset.

Men å andra sidan ligger det just bredvid moskén, och Rosengård är nära, med allt vad det innebär, jag hade inte själv velat bo där just av den anledningen. ( det kan vara en trolig anledning till alla varningsskyltar)

Jag har dock hört rykten om att det varit lite tjafs om huset, och mellan dem som hyrt det tidvis för diverse aktiviteter, och att ägarna som sålde det när moskén byggdes inte fick många kronor för det."


Vad betyder bokstäverna på kartan?

VT = Rosengårds vattentorn

HT = Husets trädgård

H= Huset

E6 = Motorvägen

M = Mosken

K = Kyrkan

Sen har ni en kompass i högerkanten.





Västra Skrävlinge kyrka, dvs vänder sig fotografen åt vänster så finns huset där.



Huset



Mosken i närheten.


Källa, Flashback tisdag 13 december 2011: https://www.flashback.org/t1740099

Inga kommentarer: