2009-08-18

Sanningen om Ögårdsskolan



Bloggen Muslimska Friskolan har fått en initierad reaktion på två bloggposter som skrevs i dagarna. De gäller båda den muslimska friskolan Ögårdsskolan som ligger vid moskén och tillhör Islamic Center i Malmö:





"Hej!


Jag vill bara förmedla några tankar kring dagens inlägg på din blogg. Jag arbetade som lärare på Ögårdsskolan under tiden som Kvalitetsredovisningen du pratar om avser. Jag var också med under tiden de s k anonyma anmälningarna gjordes mot skolan och den hets som då rådde bland personalen, speciellt hos biträdande rektor och rektor (dvs munkavle på personalen, locket på, inte tala med pressen, ideliga skuldbelägganden mot personalen och försök att få fast "de skyldiga", hur biträdande rektor gråtande kom försenad till ett personalmöte eftersom "den där äcklige journalisten" hade ringt henne och förföljt henne etc).


Som relativt ny lärare blev jag chockad över vad jag fick se från ledningshåll. Innehållet i anmälningarna (som stämde till 100%, men en lärare som gjorde anmälan har slutat, två andra är kvar men orkar inte klaga mer och söker andra jobb i hemlighet) i kombination med den skandalomsusade skolan och intrycken av ledningen gjorde att jag sökte mig från skolan, vilket jag inte ångrat en dag. Det jag berättar här är säkert inga nyheter för dig, men det känns som om det borde påpekas.


Kvalitetsredovisningen är inte skriven av biträdande rektor. Det är allmänt känt på skolan att hon har väldigt svårt att formulera sig i skrift på svenska. Vid något tillfälle har hon pratat om att den åkomma hon ådrog sig för ett antal år sedan gjort att hon har svårt att uppfatta texter, men jag påstår inte att det är orsaken (åkomman är orsaken till något annat). Texten i kvalitetsredovisningen skrevs av hennes man plus att många formuleringar är kopierat från skolans tidigare kvalitetsredovisningar. Som nyanställd roade jag mig (såklart) med att läsa igenom de kvalitetsredovisningar som gjorts och även lite andra dokument som fanns för läsning.


En lärare berättade för mig att biträdande rektor använder Kvalitetsredovisningen för 2003/2004 som Windows clipart, dvs klipper meningar från den i tid och otid. En annan lärare berättade att det blir än mer uppenbart när biträdande rektor ska hålla någon information eller föredrag och läser av ungefär samma text, som hon kopierat. Ursprunget skrevs av dåvarande utbildningsledare, sedan har det i omgångar skrivits om och lagts till av biträdande rektors man. Det spelar kanske ingen större roll för innehållet, men illustrerar vad jag och andra i personalen ofta upplevde: att biträdande rektor försökte ta cred för saker hon inte gjorde. Allt för att själv framstå i bättre dager.


Som jag också fick mig berättat (och själv upplevde): skolan har aldrig haft någon som helst resurs i form av en psykolog. Jag hade själv två elever i min klass som var klara föremål för utredning och hjälp från skolpsykolog. Det var kalla handen från biträdande rektor direkt och även från rektorn. Det kostar för mycket och man uttryckte sig också ganska nedlåtande om barnen. Efter att ha tjatat i ett halvår fick jag några timmars extraresurs i form av en muslimsk kvinna som knappast kunde ett ord svenska. Jag blev också slagen i ansiktet av en elev i min klass, utan att det föranledde någon åtgärd från ledningen. Men nog om detta.


Min känsla är att skolan inte bryr sig om eleverna med grava och akuta problem, elever som behöver psykolog eller kuratorshjälp. Ledningen konstaterar att "Sånt är livet", skyller ständigt på den dåliga ekonomin och rektorn far ut i långa och obegripliga utläggningar. Skolan har aldrig köpt in psykologisk hjälp vid behov. Om de nu påstår att de har gjort det: varför inte redovisa det öppet istället för att fortsätta ljuga för att framstå i bättre dager? Som du förstår var den här diskussionen omöjlig att ta med biträdande rektor och rektorn.


Personalen erbjuds ingen fortbildning. Förvisso har en lågstadielärare fått läsa specialpedagogik tidigare, men i övrigt är det mycket klent. Ledningen driver aldrig någon fortbildningsfråga. Delar av personalen kommer upp med egna förslag, men det mesta pratas ned. Lyckas någon gå någon utbildning är det uteslutande på eget initiativ, men sedan drar biträdande rektor en personlig vinst av det genom att nämna det i Kvalitetsredovisningen. Alltsammans är ett stort luftslott.


En annan lärare, på mellanstadiet, har på deltid fått ansvaret för Islamic Centers kontakter med utländska besökare och lite kringfrågor kring detta. Positivt för henne, men negativt för hennes klass: som ersättare för den tid hon är borta har de en muslimsk man som saknar pedagogisk utbildning. En mycket trevlig man, men kvalitetsmässigt håller det inte. Det viktigaste för biträdande rektor tycks vara hur många vuxna det finns i klassrummet, inte vad de kan eller har utbildning för. Därför fick man resurspersonal utan någon som helst pedagogisk utbildning, många som knappast talade svenska. Det ledde för alla lärare till ett merarbete och t o m konflikter med personerna ifråga.


Att höra imamen uttala sig om fromhet etc är bara pinsamt. Han såg till att pappan som misshandlade sin son och bröt dennes arm etc fick komma till skolan och jobba som vaktmästare. Allt under imamens paroll "Man måste ge människor en andra chans" som han sa samtidigt som rädda skolbarn sprang undan, så fort de såg den dömde mannen ifråga. Det är stor skillnad på imamen i massmedia och imamen innanför väggarna på Islamic Center. Där kunde man få höra honom förringa muslimska kvinnors rätt på ett närmast hånfullt sätt m m. Om Ögårdsskolan nu är så bra, varför flyttade han sin son från skolan?


Jag saknar INTE min tid på Ögårdsskolan, även om jag saknar vissa kollegor (somliga jag fortfarande har kontakt med och som vittnar om att få saker har förändrats). I en rättvis värld borde Islamic Center imploderat av alla skandaler, inkompetens och annat som pågår där. Att allt bara fortsätter, trots skattefusk, obetalda hyror, anmälningar, barnmisshandel osv är fantastiskt. Och djupt oroväckande.


Med vänlig hälsning

En fd lärare på Ögårdsskolan"


Inga kommentarer: