2010-12-31

Alla terroristerna har mötts i Stockholms moské


"De fyra terrormisstänkta svenskarna häktades i går. Men den femte gripne - Abdullah Muhammed Salman, 26, försattes på fri fot. Exklusivt för danska Ekstrabladet och Expressen berättar han nu om de häktade svenskarna och gripandet:"

"Han berättar att han skulle låna ut sin lägenhet på Mørkhøjvej 82 i Herlev, som han trodde, till en svensk bekant och dennes hustru.När han sent natten till i onsdags skulle hämta dem utanför Tivoli i Köpenhamn för att lotsa dem till rätt adress möttes han i stället av tre män.

- Jag har mött dem i moskén i Stockholm, men känner dem inte annars."

"Men när han får se en bild på den i Stockholm häktade Sahbi Zalouti känner han även igen honom.

- Jag träffade honom i moskén i Stockholm, men jag känner inte honom."

Källa, Expressen nyårsafton fredag 31 december 2010:


"26-åringen säger att han trodde att han skulle låna ut sin lägenhet till en svensk man och dennes hustru. Men när han skulle möta dem utanför Tivoli i Köpenhamn var det tre män där i stället.

- Jag har träffat dem i moskén i Stockholm men jag känner dem inte. Jag tyckte inte att jag kunde avvisa dem utan visade dem till lägenheten.

Han tror inte att de häktade har planerat något terrordåd.

- PET har tagit fel tidigare."

Källa, TT nyårsafton fredag 31 december 2010:


"Terrormisstänkte Mounir Dhahri, 44, sa att han jobbade på moskén. Men Abdallah Salah, vice ordförande i Sveriges Muslimska råd, känner inte till honom.

- Alla som är anställda träffar jag, och det har han inte varit, säger han.

Mounir Dhahri sa till sina grannar att han via arbetsförmedlingen fått arbetspraktik på moskénSödermalm i Stockholm.

Moskén drivs av Islamiska förbundet i Stockholm som är medlem i Sveriges muslimska råd. I receptionen på moskén vid Södermalm hänvisar man alla frågor till Helena Benaouda, ordförande i Sveriges muslimska råd. Hon har inte gått att nå för en kommentar."

Källa, Expressen nyårsafton fredag 31 december 2010:


"Munir Awad, som genom sina släktrelationer är nära anknuten till moskén vid MedborgarplatsenSödermalm i Stockholm, blev den gången släppt men har också tidigare gripits i samband med att Etiopien invaderade Somalia 2007, då misstänktes han för samröre med terrorister."

Källa, Dagens Nyheter torsdag 30 december 2010:


Inga kommentarer: