2010-12-16

Islamic Centers könsdiskriminerande balkong

Islamic Centers könsdiskriminerande kvinnobalkong på bilden ovan.


En muslimsk kvinna från Skåne skriver följande på sin blogg om könsdiskrimineringen i Islamic Center:


"Under några år så har vi hyrt stora moskén i Malmö under dessa 10 Ashuradagar. Jag har som regel gått dit den 10:e dagen. Där har vi suttit på kvinnornas område, som är en balkongliknande utbyggnad inne i moskén (som inte är större än mitt vardagsrum), och trängts värre än i de små lokaler som vi annars fått nöja oss med. Medan männen har stort och luftigt utrymme nedanför.

Där har vi suttit PÅ varandra, i varandras knän i princip. Alla är intresserade utav att gå denna dag till Imam Husseins(a.s.) ära, då det var denna dag han dog. Jag har varje gång tappert kämpat i ca 20 minuter – sedan har jag gått hem – RASANDE arg!

Går inte kvinnor till moskén bland sunnimuslimer?! I våra lokaler har män och kvinnor precis lika stort utrymme. På vissa ställen har kvinnor större, då barnen oftast följer med kvinnorna. Jag fattar ingenting, faktiskt. Nu har vi i alla fall en hel fastighet själva och man försöker hålla på lite regler där, så det är lite lugnare. Nåja, tillräckligt för att jag ska stanna kvar i alla fall – och återkomma !"


Källa, en muslimsk kvinnas blogg torsdag 16 december 2010:


Inga kommentarer: