Onsdag 11 juni var det dags för klass 9A i succéserien om Johannesskolan att gå ut grundskolan:
Källor, SVT Sydnytt och City Malmö/Lund onsdag 11 juni 2008:
I reportagen om slutbetygen har det lyckats den muslimska skolflickan Hanin Assi i slöja att få MVG i alla ämnen:
"Hanin Assi själv ska läsa natur på Borgarskolan - hon har kammat hem full betygspott, 320 poäng.
- Jag har fått alla MVG. Det har krävt mycket arbete.
Mest känner hon ”en otrolig lättnad” över att ha nått målet. Inte minst MVG i franskan.
- Å gud, du fattar inte hur svårt det är. Grammatiken är riktigt komplicerad.
Inför höstterminen låg hon på runt 250-260 poäng. Då klev superläraren Magnus Helldén in i klassrummet.
- Han hjälpte mig mycket med mitt självförtroende. Jag har länge varit intresserad av att läsa natur på gymnasiet men var osäker på om jag skulle klara det. Men Magnus tyckte att jag skulle lita mer på min egen förmåga.
Hanin Assis arbetsinsats får beröm av rektor Eva-Marie Schultz.
- Den är riktigt imponerande, så att man får tårar i ögonen."
Källa, City Malmö/Lund sidan 6 onsdag 11 juni 2008:
På sidan 7 i City Malmö/Lund onsdag 11 juni 2008 avslöjas att TV-serien om 9A får en uppföljare redan i höst:
Experter och politiker har gått ut med att TV-succén om klass 9A visar att det går att lyfta elever med rätt pedagogik. Därför vill den här bloggen nu komma med följande två uppmaningar:
1. Om nu en muslimsk skolflicka med rätt pedagogik kan få MVG i alla ämnen, kan vi då inte kräva av landets politiker och muslimska skolor att de använder sig av denna pedagogik så att alla muslimska skolelever höjer sina betyg till MVG? Åtminstone många fler än idag. Varför ha kvar svagpresterande muslimska skolelever när facit finns för hur man ska lyfta dem? Resultatet med MVG för landets muslimska elever borde kunna ligga på deras föräldrars bord redan när nästa termin avslutas 20 december 2008. Varsågod att leverera!
2. Om Johannesskolans klass 9A ansågs vara en svag eller senare avslöjat egentligen medelmåttig klass innan superlärarna ryckte in med sin pedagogik, varför göra en uppföljning av dessa medelmåttiga elevers väg till framgång? Varför inte låta superlärarna nu testa och lyfta Sveriges svagaste klasser på muslimska friskolor, Rosengårdsskolan och andra skolor som domineras av invandrare? Det är väl de svagpresterande och inte medelmåttiga som bäst behöver superlärarna?
Låt superlärarna komma tillbaka till pilotavsnittets Rosengårdsskolan med en majoritet muslimska elever och lyft dem! SVT vägrar visa detta pilotavsnitt. Bloggen undrar vad som finns att dölja? Gör ingen fortsättning med medelmåttor som höjer sig och sedan går vidare till gymnasiet. Visa Sveriges lärarkår hur det går om superlärarna skulle försöka höja Sveriges sämsta skolor, däribland Rosengårdsskolan med stora disciplinproblem och studieovana!
Märkligt nog ställer inte media dessa frågor eller gör dessa uppmaningar. Sydsvenskan gör i stället en meningslös kortartikel med följande fyra frågor som inte alls kommer att innebära några förslag till ändrad pedagogik och lyft för Sveriges svaga elever:
"1. Hur blev dina betyg?
2. Vilket gymnasieprogram ska du gå?
3. Ditt bästa minne från nian?
4.Vad ska du göra i sommar?"
Källa, Sydsvenskan torsdag 12 juni 2008:
http://sydsvenskan.se/malmo/article334595.ece
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar