2008-05-28

Rasism i klass 9 A



En av eleverna i TV-serien klass 9 AJohannesskolan var krönikör i tidningen City. Där skrev Johan Malmlöf så här:


"Jag har själv blivit anklagad för rasism i skolan för att jag har varit uppkäftig mot utländska personer. De tycker att man är rasistisk eftersom man käftar emot, men de tycker inte det är rasistiskt att kalla mig för ”jävla svennebög”, det är tydligen helt okej. För de kan tydligen inte vara rasistiska, det är ju bara blonda och blåögda som kan vara det.

Om jag nu var rasist, skulle jag då bo där jag bor? Skulle jag bo på ett ställe med 11 000 människor, där typ 98 procent är invandrare? Skulle jag då ha vänner som har utländska föräldrar och som är födda utomlands? Skulle inte tro det, va?"


Källa, City sidan 11 torsdag 22 maj 2008:


Kan inte din prisbelönte SO-lärare lära dig att du blivit utsatt för ett brott som heter förolämpning? Därefter kan din prisbelönte SO-lärare hjälpa dig polisanmäla de straffmyndiga skolkamraterna som begått brottet mot dig. Slutligen kan din prisbelönte SO-lärare hjälpa dig ställa skadeståndskrav för kränkningen du fått utstå och tydligen fortfarande bär med dig som ett sår.


Eller ska du liksom många andra inte få hjälp av Sveriges konflikträdda lärare som fortsätter låta elever kalla skolkamrater för svennebög utan att straffas?


Inga kommentarer: