2008-08-21

Ville slå filmare av moskébranden



Vårterminen 2003 brändes den muslimska friskolan Ögårdsskolan ner. Den ligger vid den stora moskén och tillhör Islamic Center i Malmö. Flera filmade händelsen. På Sydsvenskans insändarsida Postis för barn stod om händelsen 2003. Där berättas att några ville slå de som filmade moskébranden:


"Själv var jag där och såg när moskén brann och det var fruktansvärt och man såg folk som grät. Klart det är hemskt. Vi såg två svenska killar som stod där och drack öl och de hade digitalkamera, så de tog bilder när det brann. När de tog bilderna sa de hela tiden "nemen titta så härligt". Jag blev ski förbannad. Det var tur att ingen mer än vi hörde det de sa, annars skulle de ställt till med stort bråk. När människor är ledsna och gråter står de och skrattar och super sig fulla.

Först var det min mamma som hörde att de sa "Gud vilka härliga bilder", och när hon berätta det till mig så hade en kille hört det så han tänkte verkligen slå dem. Alltså om min mamma inte hade stoppat killen så hade han slagit de två killarna! Så jävla sjukt att säga så.

Och en sak till: brandmännen kämpa f*n inte ens för att släcka. För nån dag sen brann det här jag bor, då kom det sex brandbilar, och när hela mosken höll på att brinna ner ser man bara två brandbilar. Dåligt stil.



Källa, Postis för barn upp till 16 år i Sydsvenskan 2003 under inlägget

Vem brände moskén och skolan?:



I länken ovan står mer om hur barn och ungdomar reagerade när Ögårdsskolan vid moskén brann upp.


Inga kommentarer: