2010-08-18

Sabunis islamkritiske sekreterare omplaceras


"Den tjänsteman hos integrationsminister Nyamko Sabuni som jämförde utövare av islam med rasister i sin blogg tvingas nu lämna sin arbetsuppgifter.

- Det han har skrivit är oursäktligt och djupt problematiskt, säger statssekreterare Christer Hallerby, till TV4 Nyheterna."


Källa, TV4 Nyheterna onsdag 18 augusti 2010:


"Omdömet om islam fällde mannen på sin blogg i hösten 2008"

Källa, SVT Text-TV sidan 113 onsdag 18 augusti 2010:


"onsdagen den 18:e augusti 2010

Jag ber om ursäkt till alla som med rätta tagit illa upp av det jag skrev på denna blogg för över två år sedan (september 2008). Den formulering jag använde kan lätt tolkas fel, och jag har därför tagit bort den. Det jag menade var att religion är som en ideologi och att det sker mycket ondska i religioners namn, liksom i andra ideologiers namn.Jag är anställd på Integrations- och jämställdhetsdepartementet som opolitisk tjänsteman sedan november 2008 och vill varken vara en del av den politiska debatten eller användas som en bricka i det politiska spelet.

Upplagd av Emil kl. 14:49 0 kommentarer"

Källa, departementssekreterare Henrik Emilssons Integrationsbloggen onsdag 18 augusti 2010:


"På kvällen kom dock ett pressmeddelande från Catharina Bildt, politiskt sakkunnig hos Sabuni. Där klargjorde Bildt att hon och tjänstemannen är överens om att diskussionen som uppstått gör att han inte kan företräda departementet "på samma sätt som tidigare".

Mannen kommer därför att få "förändrade arbetsuppgifter inom departementet i framtiden". Vilka dessa blir pågår en diskussion om, enligt Bildt."

Källa, TT onsdag 18 augusti 2010:


Läs mer:

Inga kommentarer: