2011-03-15

SÄPO skyddar Svenska kyrkans imam efter hot från muslimer


"Imamen Othman Al Tawalbeh är anställd av Svenska kyrkan och har fått kritik från en del muslimer. Nu har Säpo kontaktat honom.

- De sade att de var oroliga för mig och att de ser allvarligt på texterna om mig på nätet, säger imamen till Helsingborgs Dagblad."

Källa, TT tisdag 15 mars 2011:


"Säpo dök upp hemma hos honom och familjen i Helsingborg i helgen.

– De sa att de var oroliga för mig och att de ser allvarligt på texterna om mig på nätet. De kan leda till att någon uppfattar dem som en fatwa om att jag inte längre är muslim.

Othman Al Tawalbeh har fått ett antal telefonnummer till Säpo, om han skulle behöva ringa dem."

" – Men nu sprids lögner om mig som skrivits av en offentlig muslim här i Sverige, Mahmoud Aldebe.

År 2006 blev han känd för att han ville införa sharialagar i Sverige.

Texterna, som är skrivna på arabiska på sajten Arabiska nyheter, talar om Othman Al Tawalbeh som en avfälling, någon som inte längre är muslim, berättar han."

" – Han skriver om mig att de flesta muslimer anser att jag har förgiftat den muslimska tron, att jag ska få muslimska ungdomar att bli kristna och att jag försvarar kvinnors rättigheter."

Källa, Helsingborgs Dagblad måndag 14 mars 2011:


"Mahmoud Aldebe, som står bakom texten om Othman Al Tawalbeh, tycker inte att han har misskrediterat syftet med anställningen i Svenska kyrkan.

– Jag anser bara att han som imam inte borde ta anställning i svenska kyrkan, det går inte ihop med islams budskap. Det vore bättre om någon muslimsk församling hade anställt honom för projektet, det hade gett honom större respekt, säger Mahmoud Aldebe."

Källa, Helsingborgs Dagblad måndag 14 mars 2011:


Läs mer:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sapo-oroligt-for-imams-sakerhet

Inga kommentarer: