2009-11-01

Recension av TV-program från muslimsk friskola



"Med Allah i skole (1-3)

Danske dokumentarserie - 3. afsnit: 26. oktober 2008 kl. 19:30 på DR2


Nogen mener at de muslimske friskoler er som en osteklokke, der forhindrer integration.
Andre siger, at de muslimske friskoler er gode til at integrere, fordi de giver børnene tryghed og overskud til at lære noget.

DR2 har i nogle måneder fået lov at besøge en 5.- og en 9. klasse på Al-Hilal SkolenNørrebro - én af landets 20 muslimske friskoler. Her forsøger man at forene muslimske traditioner med nutidens krav.

Hermed får du for første gang et sjældent indblik i en skoleverden, som ellers helst holder dørene lukket."


Källa, DR2 hemsida:



Inget av det tre avsnitten finns att se på Internet, digitalt , på YouTube eller andra uppspelningsplatser för video eller TV-program.

Bloggen Muslimska Friskolan såg emellertid det första avsnittet och gör därför nedan en egen recension:



Redan tre minuter in i programmet slåss muslimska elever på den danska muslimska friskolan med varandra.

Eleverna på skolan vill inte sjunga en dansk psalm.

Många elever kommer från specialundervisning i folkeskolen och kan inte något.

Det ödelägger när bråkiga elever kommer in på skolan.

Två muslimska lågstadieelever har bråkat på rasten. En lärare får ta sig an dem.

Könssegregering förekommer på skolan.

Undervisningen får kompromissa för eleverna förstår oftast inte allt om det inte även tas på arabiska.

Under arabisklektionerna blandas elever som talar arabiska med elever som inte kan ett ord arabiska.

Den enda religionsläraren är från Jordanien.

Tio minuter in i avsnittet slåss och sparkar muslimska högstadieelever på varandra.

Hela tiden är det tal om Profeten Muhammed på skolan. Ungefär varannan minut i programmet.

Eleverna får inte tvivla på Allahs existens.

Religionsläraren säger att Gud har skapat allt. Han tillägger att Allah vet allt överallt.

Man ska veta utan tvivel. Det är tro i islam, undervisas det.

Hemsida för Al-Hilal Skolen i Köpenhamn:

Inga kommentarer: