2009-02-16

Chatta med rikspolischefen om Rosengård



Nu är chatten igång med rikspolischef Bengt Svenson. Här omfamnas rikspolischefen av islamisten Basem Mahmoud från Islamiska Kulturföreningen, som startade upploppen på Rosengård i december 2008:


"kjell
Jag är inte racist, men jag gillar inte att invandrare får göra som de vill. Är det okey att inte gilla invadrare som ställer till det om man är polis. Är det okey för en polis att tala om det med sina kolleger. Du kan ju inte sticka under stolen med att fler än hälften av de utryckningar ni har i Malmö berör invandrare. Så klart att poliserna börjar tröttna på denna överrepresentation. Eller ?


Bengt Svenson
Alla måste följa lagar och regler alltså också invandrare. Polisen ska vara professionell i förhållande till sitt uppdrag."


Källa, Sydsvenskan måndag 16 februari 2009:

Läs chatten här:




Läs om rikspolischef Bengt Svensons besök på Rosengård i förra veckan:


I


Fler citat från chatten i Sydsvenskan med rikspolischefen:

"Kalle
Hej Bengt! jag är polis sedan 2.5 år tillbaka. Kan inte annat än hålla med kritikerna om att de kommentarerna vi hör är bara toppen av isberget. Tyvärr kommer fördomarna rätt tidigt efter aspiranten. Det finns mycket negativ energi och missnöje inom skånepolisen. Det går sedan i arv till yngre kollegor. Detta är en av grunderna till problemen. När det kommer till attityderna och jargongen är vi tyvärr få som tycker till och säger ifrån när någon beter sig eller säger något olämpligt. Man måste inse allvarlet i problemet och det måste göras något kraftfullt och konkret.

Bengt Svenson
Hej Kalle! Det är inte roligt att höra din uppfattning. jag hoppas att du orkar och vågar stå på dig och är med och skapar den kultur som ska gälla för polisen. Lycka till, du har mitt fulla stöd. Bengt"

"Mohammed
Rosengårds poliserna är som änglas gemfört med polisn i tex vellinge som är rasistiska till 100%

Bengt Svenson
Poliser ska vara professionella i sitt arbete oavsett var dom arbetar."

"Malmöpolis
Vad anser du att man ska göra med kollegor som har denna synen på andra människor? Själv anser jag att dom inte hör hemma i yrket. Tycker att det daltas alldeles för mycket med dåliga kollegor och att denna typen av åsikter tyvärr är väldigt accepterade inom yrket, även hos befäl.


Bengt Svenson
Jag håller helt med. Med reservation för att även arbetsrättsliga regler måste gälla även för poliser. Bengt"

"Malmöpolis
Jag skulle uppskatta att minst 30% av mina kollegor använder ord som blatte och neger i nedvärderande syfte. Har även hört det användas över radion ett flertal gånger. Är det inte dags att man vid rekrytering till polisutbildningarna inför fler psykologiska tester och utvärderingar istället för fysiska tester. Fysiken kan alltid tränas upp. En dålig attityd är däremot svårare att bli av med...

Bengt Svenson
Hej Malmöpolis. Jag blir beklämd av att höra att du har så många kollegor som använder sådant språkbruk. Om det är som du säger hoppas jag att ni tar och rensar i era attityder. Använd värdegrunden som en utgångspunkt! Lösningen ligger i vardagen inte bara i rekryteringen. / Bengt"

Inga kommentarer: