2009-02-06

Islamic Center anklagar polisen för rasism



VDn för Islamic Center i Malmö talar ikväll ut om när moskéns muslimska friskola Ögårdsskolan brann ner till grunden 2003:



"En kilometer från Rosengårds polisstation sitter Islamic Centers vd Bejzat Becirov i den stora moskén. Han vill på alla sätt tona ner saken.


- Alla människor kan göra fel. Man behöver inte vara en dålig människa för att man säger dumma saker.


Han har själv råkat ut för en rasistisk polis i Rosengård.


- Jag stod här utanför och grät när moskén brann en natt för några år sedan. Då hörde jag en polis bakom mig säga till en brandman: "det kan svartskallarna gott ha." Jag skrek åt honom att försvinna därifrån. Jag fick senare höra att han för detta anmält att han blivit hotad.


- Jag har aldrig berättat detta tidigare för känslorna var redan så upprörda här efter branden. Men denna händelse har inte minskat mitt förtroende för den svenska polisen. Vi har en bra polis och den är en förutsättning för allas vår säkerhet. Och Börje är en av mina bästa vänner.


Börje, det är närpolischefen.


Hur tror du denna händelse kommer att påverka Rosengård?

- Inte alls, hoppas jag. Det finns alltid grupper här som försöker utnyttja en sådan här sak. Men vi arbetar hårt för att ingen ska sätta eld på bensinen."


Källa, Dagens Nyheter fredag 6 februari 2009:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3561&a=881477

Inga kommentarer: