2009-02-10

Rosengårds ungdomar talar ut



"Vad saknar Rosengårds ungdomar på fritiden? Ungdomskommunikatörerna på Rosengård fick uppdraget att söka upp ungdomar och ta reda på deras behov och önskemål."



Åsiktspoliserna på Rosengård har lyckats könssegregara flickor från pojkar så som islam förespråkar:

"Fritidsgården på Tegelhuset hade knappt några tjejbesökare. Så vi öppnade på måndagar, bara för tjejer. Idag kommer det 40–60 till tjejkvällarna."



Rosengårds ungdomar degar runt som slashasar utan att flytta dit jobben finns:

""Tanja: Vi träffade en kille i tjugoårsåldern utanför Rocent och frågade vad han skulle vilja göra på fritiden. ”Fritid?”, sa han. ”Jag har hur mycket fritid som helst. Jag vill ha ett jobb”."



Företagare vill inte ens ha ungdomar från Rosengård som gratis arbetskraft:

"Tanja: Ungdomarna är trötta på att bli betraktade som dåliga för att de kommer från Rosengård. Många vill flytta.

Ramadan: När jag gick i nian sökte jag prao på ett stort företag – jag vill inte säga vilket. Jag fick platsen. När jag kom dit och berättade att jag kom från Rosengårdsskolan nekade de mig platsen. Då ville jag flytta från Rosengård så mycket!"



Källa, Sydsvenskan tisdag 10 februari 2009:


Inga kommentarer: