2008-03-09

Lärarutbildare hyllar slöja


Lärarutbildnings- och forskningsnämnden har finansierat en rapport som ska visa att muslimska gymnasieflickor inte är förtryckta, utan slöjan gör dem starka, fria, jämställda och självständiga. Det är högskolan i Väst som låtit intervjua ett antal muslimska gymnasietjejer.


Den ena forskaren undervisar på lärarprogrammet i genusvetenskap och den andra forskaren i religionsvetenskap och mångkulturfrågor. Länk till deras dravel som de kallar forskarrapport betitlad:
Jämställdhet, islam och framtidsdrömmar
En intervjustudie om muslimska gymnasieflickor



Väljer att däremot citera ett antal avslöjande utsagor från intervjuer med de muslimska gymnasieflickorna:


" - Det står i judarnas Torah att dom får belöning om dom dödar en muslimsk man oavsett om han är skyldig eller oskyldig...
- ... det fanns inte muslimer på den tiden ...
- ... dom har lagt till det ..."


"Vi tjejer har en börda på våra axlar liksom. Det är så med vår släkt och så ... Om du tappar är du en hora eller så."


"Mariam: Kollar man på en kille säger dom, hon är kär. Hon är hora, sitter och flörtar."


"Folk har börjat få fördomar mot shia. Akta dig för honom, han är shia."


"Många av mina kompisar bär slöja som jag så vi känner oss liksom i samma låda."


"Om vi ska prata om de arabiska länderna så behandlas kvinnor där som slavar. Man gifter sig med henne för att hon ska laga hans mat, tvätta hans kläder bara för att han vill det."


"Hanan: Det man tycker är orättvist är att mannen får gifta sig med fyra."


"Det är jättemånga som friat till min syster. Hon är 21. Dom säger: Du får inte plugga vidare."


" - Vad skulle hända om kvinnan gifte sig med fyra?
- Hur ska man veta vems barn det är då?"


" - Jag får skäll av min mamma
- Det är dom kläderna
- Det är ditt eget fel
- Du går och visar halva magen, klart du bli sjuk ..."


"Om man gifter sig med någon därnereifrån .... Då blir det helvete. Då blir det barnmaskinen."


" - Vi är mer hårda. Om till exempel ett barn slår sig så: Upp med dig jävla idiot."


"Jag har sagt till min mamma, för jag har läst på i biologin, att om jag inte blöder så beror det inte på att ... men hon bara säger nej det är inte så, du kommer att blöda.
- Sådana är mina föräldrar med och det äckligaste är att man ska visa upp blodet för sina föräldrar. Det är verkligen förnedrande."



Kontaktinformation:

Eva-Lena Haag, tel 0520-223784, e-post: eva-lena.haag@hv.se
Signild Risenfors, tel 0520-223809, e-post: signild.risenfors@hv.se


Inga kommentarer: